CLICK & ENJOY

Monday, 28 April 2014

berehat sekita bersama ost he is beautiful


lama tak dengar :O

Thursday, 17 April 2014

Hari Yang Haru

Kejadian, sebentar tadi 
Akhirnya... arghhh tak tahu nak cakap apa. Tak tercakap dibuatnya bila melihat kad ATM kesayanagn ditelan begitu saja sebelum sempat memasukkan nombor pin ketika mahu mengeluarkan duit di ATM opis. Bergenang air mata....EmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmoji

Mana tidaknya, itulah satu-satu special card yang diperoleh ketika ke Maybank Treats last year di Mid Valley. Beratur panjang hanya nak menukarkan kad lama ke kad baru yang boleh print pic anakacuk!

Terus telefon hotline, tanya pegawai perhubungan pelanggan yang menjawab kot boleh dapatkan kad itu semula walaupun tidak lagi boleh digunakan! Sedih lagi sebab memang prosedur meletakkan tidak boleh. Ingatkan boleh sebab hilang dalam ATM di dalam kawasan syarikat.

Jadi tertekan mengenangkannya sampailah ke saat ini. Kalau tidak, suami dan saya mempunyai kad ATM yang sama, pic anak-anak yang comel... Arghhh inilah yang dinamakan hilang tak berganti. Kenalah tunggu next treats MBB EmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmojiEmoji

Buat ATM yang menelan, haihhh rasa nak bako je tadi atau paling tidak tendang ko tau tak!!! Bongok betul, ko boleh telan macam tu je tanpa sempat keluarkan duit. Udahler ada RM5 je dalam purse!!! arghhhh

kbai


~~~ Masih terbayang kecomelan kad ATM milikku yang mempunyai gambar sweet Ruhee masa baru berusia tiga bulan ditemani abangnya, Aniq ~~~

Wednesday, 9 April 2014

Halal dan Haram

Hadis Keenam ( Hadis 40 Imam Nawawi )

HADITH 6
~~~On the authority of Al-Numan bin Basheer, who said : I heared the messenger of Allah say: “That which is lawful is plain and that which is unlawful is plain and between the two of them are doubtful matters about which not many people know. Thus he who avoids doubtful matters clears himself in regard to his religion and his honor, but he who falls into doubtful matters falls into that which is unlawful, like the shepherd who pastures around a sanctuary, all but grazing therein. Truly every king has a sanctuary, and truly Allah’s sanctuary is His prohibitions. Truly in the body there is a morsel of flesh which, if it be whole, all the body is whole and which, if it be diseased, all of it is diseased. Truly it is the heart."~~~



Maksudnya :-
   Daripada Abu Abdullah al-Nu’man ibn Basyer r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.”
Fokus Perbincangan:-
   1) Perkara Halal Jelas dan Perkara Haram juga Jelas :-
Yang telah dinaskan seperti kahwin, makan benda-benda yang baik.manakala yang haram sprt. minum arak, judi, zina dan riba.
   2) Perkara-perkara Syubhat :-
Berlaku dalam ibadah, muamalat dan lainnya.yang tidak jelas halal dan haram dan tidak ada nas padanya.
   3) Bila berhadapan dengan syubhat :-
Tinggalkan perkara tersebut untuk elakkan dosa – redha Allah.syubhat pada pandangan orang tapi tidak pada kita – mesti jelaskan supaya hilang syubhat tersebut -
(kisah nabi dgn. Sofiah – dilihat oleh sahabat).
tinggalkan syubhat – sifat wara’ – sempurna iman.
   4) Peranan Hati :-
Banyak ayat ditujukan pada hati (hadis – aqal terletak dihati)
hati berpenyakit – jihadnya dengan mengikut manhaj Allah.

Pengajaran hadith :-
   Seseorang mukmin mestilah cuba mengenali dan mempelajari perkara halal dan haram seterusnya melakukan yang halal dan meninggalkan yang haram demi menjaga kemuliaan agamanya.
   Perkara yang kesamaran, yang belum jelas halal haramnya adalah perkara syubhat yang mesti dijauhi, demi menjaga maruah diri dan keheningan agama.
   Sempadan murka dan redha Allah SWT ialah perkara haram. Sesiapa yang melewati garisan dan terjebak melakukan perkara haram, maka dia telah melewati sempadan kemurkaan Allah.
   Hati adalah raja segala anggota yang mesti dipastikan keelokannya dan kebersihannya justeru kerosakan dan kemusnahannya akan merosakkan dan memusnahkan seluruhan anggota badan yang lain.

~~~ Halal dan haram bukan saja terhadap makan dan minum tetapi lebih daripada itu. Seperti makan dan minum, Logo Halal bukan penentu tetapi bagaimana prosedur makanan dan minuman itu dibuat. Sama juga perkara lain dalam kehidupan. Mencari berkat itu penting walaupun sesaat dibazirkan dengan lagha... Wallah hu alam... ~~~



dipetik :- halalharamhadith

Tuesday, 8 April 2014

Doa seorang anak kecil

Usianya pada 19 April 2014 ini, empat tahun.... Dia adalah Muhammad Aniq Raheel B Muhammad Hariz Ramesh Pillai. Seorang yang pandai bermain kata dan sangat comel. Anak manja mommy dan daddy selamanya....

Kisahnya,

Sesudah saja selesai solat Maghrib, Aniq Raheel menadah tangan memohon pada yang Esa, "Ya Allah baikkan mata Aniq. Kenapa mata Aniq selalu sakit...." Dia berjeda seketika lalu menyambung madahnya kembali, "Aniq tak nak sakit mata. Baikkan mata Aniq. Ya Allah baikkan atok, mommy, baby, daddy, mokcu, mak, umi, ayahngah, abang acik (yang sepatutnya ayahchik), nobel (kucing kesayangan atok)... amin..."

Selesailah doa Aniq untuk hari itu. Apa yang membuatkan hati mommy sejuk apabila Aniq tahu hanya pada Allah yang layak diminta dan Dialah yang terbaik untuk semua perkara. Keduanya, hati mommy jadi terharu kerana Aniq sangat bersungguh-sungguh saat bait-bait doa meminta supaya Allah beri kesihatan kepada matanya.

Aniq, InshaaAllah doa Aniq akan Allah tunaikan. Tabahlah Aniq dengan sedikit kekurangan yang InshaaAllah tidak kekal lama. Mata Aniq akan baik dan sihat mengikut peningkatan umur Aniq. Semakin dewasa Aniq, semakin baik lapisan kornea Aniq yang dikatakan sangat sensatif dan tidak sihat.

Aniq, jujur mommy cakap, mommy pun kadang-kadang lupa nak doakan supaya mata Aniq cepat sihat jadi mommy dan daddy tak perlu risau bila Aniq lasak sangat. Kesian Aniq kan... Hmmmm apapun, jauh di sudut hati mommy, memang mommy doakan yang terbaik untuk Aniq. Selalu Aniq. Setiap masa sebab Aniq anak mommy.

Aniq selalu tanya kenapa mommy sayang Aniq, jawapannya mudah, Aniq anak mommy. Mommy yang mengandungkan dan melahirkan Aniq.

Aniq juga selalu tanya kenapa mommy marah Aniq, jawapannya senang, bila Aniq nakal, buat salah, kenalah marah. Kalau mommy biarkan, esok lusa Aniq tak boleh nak dilentur lagi.

Aniq.... Mommy sayang Aniq tau!

~~~ Doa anak yang masih suci dari dosa selalunya mudah menerima makbul daripada Allah... Mudah-mudahan mereka menjadi anak soleh dan solehah ~~~

Kita Rasa Dicintai....






Kita rasa dicintai apabila,
Dia ada disisi saat musibah menimpa.
Kita rasa dicintai jika,
Dia sering hadir dalam mimpi walau tidak berharap.
Kita rasa dicintai andai,
Dia selalu muncul saat diperlukan.
Kita rasa dicintai bila,
Dia menadahkan bahu untuk air mata.
Kita rasa dicintai kiranya,
Dia senyum tanpa berkata-kata saat kita luahkan amarah.
Itulah cinta
Itulah dia yang dicintai
Selalu ada dan sering siap sedia tanpa rebah.

Monday, 7 April 2014

Kerja Sambilan/Pendapatan Sampingan



Jujurnya saya tidak mempunyai bakat selain menulis. Masalahnya.. eh bukan masalah sangat pun. Malas ke tidak saja. Cuma, sukarnya menulis perlukan banyak ilham dan masa. Bagaimana harus saya mencuri masa untuk menulis sekiranya saya perlukan masa yang ada untuk menguruskan kehidupan. Paling penting saya tetap mahukan tidur yang cukup tujuh hingga lapan jam.

Beruntunglah andainya kamu-kamu-kamu dan kamu punyai bakat selain daripada menulis seperti saya. Bakat kemahiran seperti menjahit, memasak, mambuat kek, mengubah hantaran, pomen, buat tudung-selendang-scarf- mencipta dan mereka dan lain-lain lagi.

Kerana dengan bakat seperti itu ia memberi laluan kepada anda untuk memulakan perniagaan atau kerja sambilan yang tidak mengganggu kerja tetap anda.

Pandangan saya sendiri, jujurnya, perniagaan yang benar-benar boleh diniagakan ialah perniagaan yang lahir daripada penat lelah akal yang memberi idea dan lenguh sengal otot tangan yang mereka ataupun memunggah.

Tak faham? Senang cerita lagi seronok dan mendatangkan hasil jika kita ni berniaga barang yang kita sendiri sediakan. Bukan kita menjadi ejen kepada tokay. haaa faham?

Itulah akhirnya, selayaknya saya menjadi ejen. Mungkin nampak mudah sebab ambil tempahan, stokis/whole-seller yang pos kemudian bank in duit dengan adanya keuntungan untuk diri sebagai ejen. Tak banyak cuma jadilah untuk keperluan tambahan atau simpanan masa depan.

Sebab itu, apabila adik mula berjinak dengan perniagaan grafiknya, saya galakkan sebab walaupun permulaannya banyak liku tapi InshaaAllah, apabila nama tercipta dengan sendirinya perniagaan itu menjadi mudah. Yang penting kena amalkan Sadaqah setiap masa, di mana saja dan kepada sesiapa saja yang memerlukan walaupun keluarga sendiri.

Sesiapa yang berminat dengan khidmat yang disediakan Syarikat Heq Zlu Creative, boleh ke FB Heq Zlu Creative atau terus ke kedai grafiknya di Jalan Junid, Muar Johor.

Perkhidmatan yang disediakan termasuk, rekaan kad perkahwinan, bunting, kad nama/perniagaan, cenderhati seperti mug, hiasan peti ais, bingkai gambar, T Shirt dan banyak lagi. Dapatkan pada harga berpatutan dengan rekaan terbaik, InshaaAllah.

Jadinya, bilalah agaknya saya nak bergelar penulis cerpen? novel? hahaha Bertunggak satu jenis karya novel yang dua tahun tiada jalan penamatnya. Mencari titik noktah namun masih kelam umpama malam tanpa bulan. Haihhh....

~~~ Sekarang ni semua orang mahu cari pendapatan sampingan gara-gara Malaysia mahu menjadi negara maju 2020 nanti... ~~~

Friday, 4 April 2014

Zoo dan Kesesuaian


Lawatan ke Zoo Melaka pada musim cuti sekolah bersama Aniq Raheel. Aniq dan tentu teruja dan terkejut kerana dapat melihat sendiri haiwan 'National Geographic' nya secara langsung. Dari sekecil-kecil kura-kura sampailah sebesar gajah dan setinggi zirafah hingga segarang harimau dan buaya dapat dilihat. Sayangnya tidaklah dia ketemui si singa dan  si mickey mouse (tikus) hehe...

3.4 kilometer, anggaran perjalanan kami anak beranak ditemani dua adik perempuan di zoo Melaka memang memenatkan. Sungguh! Dengan bergilir mendukung si Ruhee yang kalau dibiarkan dia berjalan, terkedek-kedek jadinya. Itulah, kononnya nak ala-ala 'jungle tracking' haaa sekali amik ko, longgar kepala lutut dibuatnya.

Sebelum berkongsi cerita dengan foto-foto yang sempat di'snap, nak ler juga berkongsi pandangan berhubung perkara-perkara yang 'agak pelik' atau 'tidak perlu' atau 'tolonglah!!!' sekiranya anda mahu ke zoo atau ke tempat-tempat yang sewaktu dengannya.

1. Zoo adalah tempat haiwan di mana kawasan sekelilingya tidak ber'aricond. Jadi tolong jangan pakai ala-ala anda mahu ke negara beriklim sejuk beku.
2. Zoo adalah kawasan yang memerlukan peluh berjurai, jadi tidak perlu 'kottt' ber'make up tebal, bermaskara bagai, berkasut tumit tinggi, berskirt ketat dan berkebaya nyonya bagai sampai anda sendiri rasa senak satu badan.
3. Zoo memang tempat lawatan kanak-kanak. Bagaimanapun, sila ikut logik akal anda sebagai ibu bapa mahupun penjaga. Tolonglahhhhh jangan bawa budak yang baru berusia dalam 3 bulan ke bawah malah tidak digalakkan kanak-kanak yang berusia bawah setahun kot. Sebabnya mudah, bukan mereka faham pun apa yang  sedang berlaku sepanjang lawatan itu.
4. Zoo adalah taman haiwan untuk seisi keluarga jadi jangan nak berkera sumbang di dalam taman haiwan itu!

Paling mustahak adalah nombor 3.... Sepanjang dua hingga tiga jam menjelajah seluruh penempatan haiwan di Zoo Melaka, macma-macam ragam ibu bapa yang baru berkahwin dan dikurniakan anak. Ada dua tiga pasangan bersungguh membawa anak-anak yang boleh dikategorikan sebagai bayi. Melihat kaki yang masih merah sebesar dua jari dan tidak berstoking membuatkan hati meroyan rasa nak hambur kemarahan. hahahaha teruknya!

Macam tak boleh fikir, budak baru tiga bulan (mommy bajet la kan) dah dibawa ke zoo. Apa motifnya? Sudahnya, anak melalak kepanasan campur kepenatan barangkali. Alahai mak alahai bapak.... Fikir dulu sebelum merancang percutian keluarga. Tahu, anda mungkin teruja nak membawa anak. Lebih-lebih lagi anak pertama. Cuma, tempat yang anda tuju itu tidak sesuai dengan usia mereka. Sabar dulu. Hehe mommy dengan daddy anakacuk ni, umur Aniq empat tahun barulah rasa macam sesuai sangat dah bawa Aniq ke Zoo sebab dia dah faham dan kenal haiwan.

Nampak bezanya. Ruhee Ayra hanya lihat dan teruja dalam definisinya sendiri manakala Aniq dah mengerti apa itu haiwan. Dia tahu, mana gajah, mana zirafah, mana harimau dan lain-lain lagi. Sampaikan dia sendiri takut bila tengok haiwan itu secara 'live' yang memang besar daripada dia tengok dalam siri Barney Let's go to the zoo dan national geograpihc.


~~~Akhir kalam, buatlah pilihan terbaik untuk anak-anak dan belajar dari kesilapan. Mungkin anda boleh dimaafkan kerana itu anak pertama anda cuma apapun gunakan logik akal. Jangan main hentam saja sebab yang kasihan, adalah kanak-kanak itu sendiri hehehe...~~~