CLICK & ENJOY

Wednesday, 27 June 2012

Duit oh duit

Tiba-tiba rasa nak cakap pasal duit. Pasal duit yang boleh buat kita senang lenang dan kadangkala boleh buat kita jatuh muflis. Punca muflis satu je, bodoh mengawal duit keluar masuk. Yang kita tahu keluar je, masuk tak ada. Kalau ada pun, masa gaji masuk saja! kan kan kan....

Bukan nak bebel macma mak nenek, cuma rasa geram dengan spesis yang tak tahu langsung kawal duit, terutama segelintir lelaki. Tak pernah nak ingat untuk menyimpan terutama yang bujang. Dari mata kepala sendiri, lelaki paling wajib menyimpan duit untuk membina masa depan sebab semua tanggungjawab digalasnya. Perempuan yang bekerja pula, duit untuk dirinya jadi tak kisahlah dia nak beli apapun sebab dia tiada tanggungan kecuali ibu bapa dia. hehehehe



Tetapi, perempuan pun kenalah berpada-pada sebab kalau sakit ke kemalangan ke kecemasan ke, semua perlukan duit. Moralnya perempuan pun kena simpan duit. Biar gaji bersih dapat sikit sebab kita buat potongan untuk beberapa akaun penting termasuk takaful dan insurans. Bukan dibelanjakan begitu saja tanpa 0 simpanan. itu bahaya.

Lepas tu untuk segelintir lelaki yang biar papa asal bergaya tu, amalkanlah prinsip hidup macam tu, kalau tak belajar ekonomi tak tahu naik turun ekonomi sekarang ni, sok lusa, bila inflasi dan sebagainya, barulah kita rasa keperitannya.

Tu je nak dibebelkan hahahaha, sekian babai


~~~ Simpan duit simpan duit simpan duit simpan duit demi masa dengan diri, keluarga terutama anak-anak dan amsa depan mereka ~~~

Wednesday, 6 June 2012

Dua Perkara

Pertama, kegembiraan meraikan majlis perkahwinan sepupu saya, Nurul pada 2 Jun lalu. Akhirnya jodoh Nurul menjadi dengan Basyar selepas pelbagai laluan cinta yang mereka tempuhi. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Semoga ikatan ijab kabul mereka berdua kekal sepanjang akhir hayat, Insya'Allah.

Yang paling seronok tentu mempelai sebab jalinan kasih yang dibina diakhiri dengan ikatan suci dan yang paling-paling seronok adalah keluarga sebab dapat ipar baru. Paling-paling-paling seronok adalah dapat berkumpul ala-ala reunion Ketam gitu.... 

pasangan pengantin yang sangat sepadan

Keluarga perempuan si Nurul

hadiah untuk kanak-kanak ribena

wahhh nampak dah gaya seorang ayah

cousin

mommy n Aniq

Kelaparan

Dinikahi ayah mertua
Keluarga lelaki aka org kuat pengantin perempuan

Keluarga pengantin perempuan

Adik dan abang ipar

Dua pupu yang kacak

Selepas disahkan

Majlis berzanji
Perkara kedua, pada hari yang sama, dapat panggilan daripada kakak ipar mengatakan bahawa suami kakak ipar pertama, Alex masuk ICU di Assunta PJ sebab serangan jantung. Sebab dah petang sangat, ambil keputusan balik Ahad pagi (3 Jun). Jadi dengan sedih dan luluh hati terpaksa batalkan acara seterusnya iaitu untuk meraikan sahabat di UiTM yang turut melangsungkan perkahwinannya di Batu Pahat.

Di Assunta, keadaan Alex agak kritikal. 50/50 sebab bernafas hanya menggunakan mesin jangka hayat. Dan tak sangka, Isnin (4 Jun) Alex pergi tinggalkan kakak ipar, Nalini untuk selamanya. Moga Allah permudahkan kehidupan kakak ipar selepas suami tercinta pergi meninggalkannya untuk selamanya.

~~~ Suka-duka adalah umpama pelangi dan gerhana dalam setiap kehidupan harian. Sesungguhnya semua ketentuan datangnya daripada Allah ~~~