CLICK & ENJOY

Tuesday, 31 January 2012

Hanya patah kata



Tinggalkan sesutu untuk saya kenangkan kamu supaya diri kamu tidak pernah terlucut dari ingatan saya walaupun selepas saat ini kita takkan pernah bertemu lagi. Melalui lorong-lorong sempit tanpa arah tujuan dan hanya berbekalkan memori yang ada itulah saya meneruskan langkah-langkah kaki tanpa memikirkan kata-kata mereka di tepi jalan. Pasti setiap manusia di dalam dunia ini merasai pelbagai erti sebuah kehidupan yang takkan ada hentian terakhir kecuali mati. Sebab itu selagi ada nafas, selagi itulah tulang belulang akan bekerja menjalani hidup harian. Tiba-tiba saya terkenangkan memori itu. Satu-satunya memori paling indah yang pernah saya lalui. Memori yang sudah sebati dalam hati dan raga malah tak mungkin dapat saya lupakan begitu saja. Saya tak mampu terangkan apakah memori itu kerana ia adalah memori... Sama seperti kalian yang pastinya ada satu memori terindah paling indah dan sangat indah sehingga sukar untuk dikongsikan. Akan saya jaga ia, simpan ia di dasar lubuk hati supaya memori itu sentiasa terjaga dan tidak mampu diusik sesiapapun. Biarlah ia bersama saya sampai saya menemui jalan noktah dalam kehidupan ini.







~~~~

Jom tonton


My Pet .... kudbai

Monday, 30 January 2012

Jom nyanyi :p



Ice-cream sarang dugeundugeun sangsang
Dalkkomhan seolleim salsal noga deureo
Haengbokhan sungan ppajyeodeuneun hweuimang
Dagawa neukkyeobwa eum~

Ice-cream sarang dugeundugeun sangsang
Dalkkomhan seolleim salsal noga deureo
Haengbokhan sungan ppajyeodeuneun hweuimang
Dagawa neukkyeobwa my see less love

Lalalala lalalala lalalala lalalala

Sangkkeumhan oraenji syabetteu
Sarangseureon neowa hamkke
Hyanggeuthan da gateun bogato
Sarangseureon neowa hamkke

Barameun sallangsallang
Geunimi miso jinne
Neukkyeobwayo kkumgateun isungan
Sarangeui ibmatchumhajyo WOO OH

Ice-cream sarang dugeundugeun sangsang
Dalkkomhan seolleim salsal noga deureo
Haengbokhan sungan ppajyeodeuneun hweuimang
Dagawa neukkyeobwa my see less love

Lalalala lalalala lalalala lalalala

Hanseupun neohan ib nahan ib
Ibgae misoga hangadeuk
Hanseupeun neohan ib nahan ib
Haengbokhan chueogeul geuryeogayo

Dagaoneun haetsal
Pyogeunhame heumppeok
Neukkyeobwayo kkum gateun isungan
Sarange ibmatchumhajyo WOO OH

Ice-cream sarang dugeundugeun sangsang
Dalkkomhan seolleim salsal noga deureo
Haengbokhan sungan ppajyeodeuneun hweuimang
Dagawa neukkyeobwa my see less love

Sareureuknogeun geudaereul bomyeon sarangeul neukkijyo
If so beautiful sarangeul malhaebwayo
Maeil neowa hamkke~hae!
Jogeumdeo dagawajweo

Ice-cream sarang dugeundugeun sangsang
Dalkkomhan seolleim salsal noga deureo
Haengbokhan sungan ppajyeodeuneun hweuimang
Dagawa neukkyeobwa my see less love

Lalalala lalalala lalalala lalalala
Lalalala lalalala
Dagawa neukkyeobwa my see less love

Friday, 27 January 2012

Anyeong !!!!

Hari ni nak cakap pasaldrama Korea yang paling menarik dan sangat menarik hehehe... Drama Korea ni, walau kekadang boleh dikatakan klise tetapi, watak2 dalam drama memang berjaya disampaikan. hahaha sebenarnya kalau dah minat, memang semua bagus belaka.. tak2 ni jujur...

Pertama: Drama Korea akan tampilkan watak utama yang ada keserasian. Malah watak pembantu dalam drama Korea bukan sekadar tempelan tetapi turut memberi impak kepada watak utama itu tadi.... Paling mustahak, pelakon pandai mainkan watak dengan mimik muka yang memang benar2 'menjadi'...

Kedua: Memang akhirnya happy ending, tetapi jalan ceritanya walau paling banyak 25@26 episod, memuaskan dan ada punca, klimaks dan pengakhiran yang terususn.

Ketiga: Paling penting drama Korea akan meletakkan pelakon wanitanya, watak dalam drama itu mesti pandai memasak. Itu penting... Kaya dan berkerjaya  tetapi menonjolkan budaya masyarakat Korea yang suka memasak. Selain itu watak lelaki pula ditonjolkan mereka yang pembersih dan suka menolong dan sangat gentleman. Mereka juga digambarkan pandai memasak... hmmmm baguskan!

Akhir sekali: Lagu-lagu OST dalam drama Korea memang digubah khas untuk drama terbabit. itu penting. dan yang penting dan penting dan penting, ada kalanya, pelakon drama itu sendiri yang menyanyikan lagu2 OST yang sememangnya best puitis dan macam2 lagi...

ok tak nak mengarut banyak2 nanti orang benci hahahaha meh sini kita tonton:-

Winter Sonata:

Autumn In My Heart

My Love Patzzi


All About Eve

My Girl


Success Story Of The Bright Girl


My Girlfriend Is a Gumiho



 He's Beautiful


 Full House


Iris


Boys Over Flower


City Hunter



Miss Reply


Tree Of Heaven


Cukuplah setakat ini saja... cubalah nilaikan... hmmmm bye nak jumpa KiJoon (Lie To Me) video OST LTM tak dapat diupload lak haishhh...


~~~ Sebenarnya banyak lagi yang dah ditonton, sedang ditonton dan akan ditonton hehe~~~

Thursday, 19 January 2012

Tiga cinta hati

FB, Twtitter, Blog semua kaedah baru untuk seseorang individu itu mengeluarkan idea, pendapat, diari kehidupan dan bermacam lg termasuklah yang paling popular iaitu berniaga. Apa juga keperluan teknologi serba canggih itu, pada aku mudah, sendiri pakai, sendiri fikir lepas tu sendiri tanggung. FB contohnya, kadang-kadang memang ada je SPAM2 yang hadir singgah ke wall aku, tapi secara logiknya aku malas nak fikir. Application yang tak berminat, hide kan saja. SPAM2 yang kadang-kadang kawan FB kita pun sama terkena sebab ada application yang klik je, terus merebak ke satu dunia FB, so nak buat macam mana? Aku? biarlah sebab esok lusa, kuranglah, Kalau2 boleh remove, buat saja yang terbaik.

Secara jujur, aku sebagai pengguna setia tiga benda ni, memang kadang-kadang aku akui salah menggunakannya. Hmm mungkin, sifat ;pembaran; aku tak sesuai guna benda ni atau sebab aku dan mereka ni tak serasi. Memang kadang-kadang aku akui, terlalu cepat nak menyatakan kemarahan kat laman2 teknologi yang kadang-kadang memang diakui membawa keaiban pada diri. Cuma, hari demi hari aku berusaha kurangkan semangat nak merentan dalam tiga medium ini. Mana-mana yang pernah kumerentankan dah ku remove kan walaupun akan ada yang mengata "alah, dah post punnn baru nak remove" so what the hell u're? *nampakkan aku dah baran!!*


Jadi bermula tahun baru ini, aku hanya mahu tulis yang elok2 saja di tiga stesen cinta hati hehe...





Okaylah apa kata, kita doakan semua orang jadi lebih baik dari semalam dan terus mahu berubah. Dalam Islam pun, orang yang nak berubah tu, kenalah aminkan doanya supaya perubahan dia dirahmati... Ini tidak, baru cakap nak berusaha untuk bersabar dan tidak merentan dalam tiga laman yang mampu menjahanamkan hidup aku, dah mengata.. ekekeke....

Itu saja bebelan hari ini... Selamat beramal..


~~~Berusaha untuk jadi hamba Nya yang terbaik dari kalangan terbaik... Amin...~~~

Wednesday, 18 January 2012

ini suasana Raya Haji 2011 lalu... suasana sayu apabila Tok Yah pergi untuk selamanya

inilah bakal imam muda mommy yang khusyu' menonton mari mengaji... (abaikan background gambar)

meraikan ulangtahun kelahiran ceci yang cantik

aktiviti Aniq yang terbaru dan paling digemari

Aniq dan nursery kesayangannya

pandangan yang paling dan sangat disukai mommy

Aniq saat melalui empat hari yang gelap... masih pamer senyum manisnya

Aniq ketika melawat pejabat daddy di Bangsar

Aniq teman mommy makan sushi

Aniq lagi... ketika matanya tertusuk sesuatu yang tak pasti hehe

Ala model dua hero kesayangan mommy

Aniq malu-malu kucing dengan uncle

Masa ni, Aniq kena bebel dengan ayahngah dia sebab ayahngah jeles tak dapat main bunga manggar

Aniq with bayang-bayangnya "mommy, Aniq ada kawan baru.."<mommy berangan>

Aniq teman mommy g pasar Tesco beli barang masak

Aniq dengan aksi tersendiri



Aniq dengan mommy dan kakak2 kesayangannya wahhh semua perempuan kan?

Bila anak comel mommy comot dengan tak mandi dan ditemani kesan luka di hidung hehehe

Aniq di playground... mengenal alam

Aniq tunggu daddy kat JJ, lepas tu, daddy call cakap dia dah masuk dalam JJ.. (sampai hati tak nampak kita kan)

Yeayyyy Aniq tidur ke kuar masuk USS... tak dapat nak snap pic Aniq sorang kat globe tu.. hmmm "daddy please, kita pergi lagi?"

Aniq dan daddy lagi di BB, Kl... Menghabiskan hujung minggu kami

Aniq yang terkurung dikurung dalam sangkar stroller

@singapore (ION shopping mall) wahh berbaloi ler kan beli stroller besar gedabak kalau semua benda leh simpan situ.

Aniq bila seorang diri dengan mommy @home

"Untuk kelihatan kacak, haruslah memotong rambut anda," wahhh
Aniq yang tidak pernah mahu balik bila sampai sini


@Singapore (luar shopping mall) sambil nengok anak jepun main kereta kecik...

mommy&daddy lak okay

Aniq dengan aunty Ipah dan umi..

Ni memang Aniq suka.. Birthday atok, Aniq yang over...

Hampir lapan hari, sepanjang seminggu lalu Aniq menerima kehadiran kawan baiknya, cirit-birit. Akhirnya kawannya pergi dan Aniq kini semakin sembuh. Alhamdulillah. Selepas berhempas pulas (berpulasan sangat ler) bertemu doktor, mengguna kaedah rawatan sendiri ajaran mak, yeayyy Aniq sihat kembali. Paling penting, daddy Aniq tak lagi memantau sangat makanan untuk Aniq. Sejak daddy tak pantau Aniq makan mengikut pantang larangnya, Aniq semakinbebas untuk makan sampaikan jam menunjukkan sepuluh makan pun dia nak makan... uwaaaaaaaaa... wahhh baru bersemangat mommy nak amsak lepas nih. okay, mommy nak selak menu-menu best untuk Aniq :) hujung minggu boleh ler Aniq bersantapan dengan makanan yang lazat dan berkhasiat daripada mommy yang kurang pandai memasak... hehehe...


~~~~ Tiap kali menaip dan berbicara tentang Aniq, mesti dah rindu dekat dia sampai nak nangis.. hehe~~~

Friday, 13 January 2012

Menanti masa berjalan

Jumaat ni duduk dalam office menanti teman lama, zaman sekolah rendah telefon saya untuk bersua muka. Hehehe Manalah dia ni. Semua janji temu (tipu lertu) dibatalkan sebab mahu sangat bersua dengannya. Sebenarnya projek asal mahu ke SG tetapi dibatalkan. Itu sajalah. Mengantuk sangat nih, pejabat kosong dan lengang. Biasalah Jumaat. Seronok pula menulis dan menulis macam meraban dan meraban. Dan sementara menanti waktu bersua mommy yang baru habis pantang anak kedua ni, terbitlah entri ini, hehehe... Lepas habis merapu ni, nak pergi surau dan ambil ler dalam 30 minit lelapkan mata. qada' tidur semalam yang tak tidur sebab menjaga Aniq Raheel.

Rashidah Adon, salah seorang teman yang kekal sehingga hari ini. Bermulanya perkenalan di kala bertangga ke darjah satu SKPK. Sampailah sekarang, masih ketat tali persahabatan. Insya'Allah... Walaupun jarang bersua tetapi sentiasa melihat update diri dan keluarganya di laman FB.... Selain Rashidah lain-lain yang perkenalannya kekal sampai umur 28 tahun ni, ramai juga macam Hidayah, Adriana, Pu'ah, Maisarah, Ijan, Syima, Hasnidah, Farrah, Suhana, Hapisah, Huda,  dan banyak-banyak lagi... eh banyakkan... Alhamdulillah...Mereka semua adalah teman yang tahu asal usul kita dari kecik. Dari sikap nakal kita, hingusan kita dan sampailah ke satu tahap mungkin tingkatan lima, 17 tahun, yang mana kita sudah remaja.

Hmmm... teringin nak buat reunion. pertama kali nak buat dengan gang SKPK tahun lepas, tak berkesampain. tapi saya mahu dan mahu juga :) Untuk Convent juga... Insya'Allah cuba bertenang mencari hari-hari yang sesuai. Benda mudah je cuma nak mengumpulkan setiap saat masa untuk setiap teman mungkin sukar... Apapun saya sayang semua sahabat dan berdoa kalian dan kita semua tetap utuh untuk selamanya.... Insya'Allah

~~~Marilah bersolat dan berdoa sebelum melakukan yang lain-lain hehehe... *sambil menguap kali keseratus*

Sesuatu yang sentiasa ada



Mencari sesuatu yang tak pasti seperti menyelak helaian-helaian kosong yang kononnya punyai isi tentang kehidupan. Ya itulah kehidupan, silih berputar, sering berganti. Bak kata pepatah, patah tumbuh, hilang berganti. Namu, sejauh mana gantian itu mampu menggantikan yang patah, itu belum menjadi kepastian. Susah senang bersama, itu juga antara bait kata yang menggambarkan betapa hidup ini bagai langit dan bumi. Tidak semua individu mahu bersama kita saat terumbang-ambingnya kita atau terjunam ke lembah. Sedih kita lari bertempiaran tapi bila kita ketawa, datang berkoyan. Itu semua ada di atas pentas kehidupan. Bertanya kerana mahu tahu tentang kita dan bila kita bertanya tak pula dijawabnya. Ya itu juga kehidupan.
Kita sering berada dalam dunia berbeza dan antara kita punyai latar belakang berlainan sama sekali. Tidak pernah ada perkataan 'sama' dan jika wujud itu adalah kebetulan. Begitu juga mencari cinta dalam kehidupan, bermula dan akhirnya putus atau bermula terus bercantum lalu putus dan kadang-kadang bermula bercantum dan terus kukuh sampai akhir nyawa. Sama juga berkawan mahupun bersahabat. Ada yang membezakan kawan dan sahabat dan ada juga menyamakan maknanya. Apapun pandangan, dalam hidup mencari manusia terdekat di hati sesukar menyelam ke dasar lautan untuk mencari sehelai rambut. Terukkan! 

Tak semua yang kita suka, mereka suka dan tak semua yang mereka suka kita suka. Kehidupan macam hidup sorang-sorang, jaga makan pakai sorang-sorang. Bukan sebab tidak mahu bergaul tetapi itu nyatanya. Pergaulan hanya di saat kita ada bersama mereka, berdiri duduk berdepan dengan mereka. Selebihnya adalah kita saja atau kita dan keluarga kita. Itu yang paling dekat dan rapat dengan kita terutama saat susah senang kita. Beruntunglah punyai sahabat, teman, kawan, jiran dan manusia yang tiada tali dengan kita dikala tawa tangis kita. Bersyukurlah kita masih ada mereka yang kukuh berdiri menyokong kita saat kita tewas dalam hidup kita. Bukan mahu kudatang, tak mahu kupergi. Apa yang pasti tiap nafas kita untuk hidup sudah dicatur oleh Allah dan kita sebagai hamba hanya menurut setiap arahan. Biarlah mereka yang tidak mahu lagi kita. Biarlah biarlah dan biarlah.... Kerana bolak baliknya, kita sama darah dari ibu bapa yang sama- adam&hawa... 

Jangan kau tewas saat kau bergelendangan usah kau nangis bila kau tersingkir kerana kau masih ada yang lain yang kukuh disisi kau tanpa kau perasan akan kehadirannya. Oleh itu usah sesaat pun kau memilih siapa yang patut disisimu. Kerana yang gelakkan kau kelak adalah mereka yang dulu mendampingi kau dan yang kasihkan kau adalah mereka yang kau gelakkan... Apapun dunia ibarat roda, berputar dan berputar sampai satu waktu ia dihentikan....



~~~selalu ingat dunia adalah bulat tidak leper mahupun bersegi. Ia sentiasa berpusing pada paksi~~~

PROBIOTIK&PREBIOTIK

Ini sekadar untuk menambah pengetahuan diri sendiri tentang dua unsur ini. Semuanya gara-gara Aniq Raheel yang mengalami cirit-birit 7 hari sehingga hari ini. Hmm sebab dulu tak amik kelas Sains, jadi tidaklah mahir sangat.. Jadi hanya untuk tahu kekurangan yang perlu ditambahkan dalam sistem abdan Aniq Raheel, saya baca dan rujuk. Itu penting bila jadi ibu sebab kena tahu apa sebab dan punca hehehe...

Yogurt – sedap, berkrim, lazat dan sihat (jika anda makan secara sederhana kerana kebanyakan yogurt yang berperisa mempunyai gula). Perhatikan perkataan probiotik pada pembungkus yogurt? Pernahkah anda dengar akan prebiotik? Probiotik bermakna ‘untuk kehidupan’. Jika begitu, adakah prebiotik bermakna ‘sebelum hidup’? Mari kita lihat….
Probiotik – Adakah anda berani membenarkan bakteria masuk ke dalam perut anda?
Probiotik adalah bakteria baik yang ‘suka berkawan baik’ dengan perut anda (usus). Sebenarnya, ‘kawan baik’ ini sudah menjadi sebahagian daripada populasi mikrob semulajadi (atau dikenali sebagai mikroflora) di dalam perut anda. Pada masa yang tertentu, keseimbangan di antara bakteria baik (berkurang) dan bakteria jahat (bertambah) dikompromi akibat faktor-faktor seperti tekanan atau diet yang tidak teratur (makan terlalu banyak makanan proses).
Jadi, ‘alu-alukan kedatangan penghuni yang baik’ ini dengan kerap makan makanan yang mengandungi probiotik. Ini membantu dalam mengekalkan perut yang sihat, membantu penghadaman, meningkatkan penyerapan nutrien, menggalakkan pembuangan sisa yang lebih baik dan mengurangkan gejala tak tolerans laktosa. Probiotik yang biasa adalah bakteria spesis Bifidobacterium dan Lactobacillus. Kehadiran probiotik membantu dalam mengekalkan populasi bakteria patogen (berbahaya) dalam jumlah yang sepatutnya.
Di mana kita boleh mendapat probiotik? Selain yogurt dan minuman kultur (pastikan terdapat label  ‘kultur hidup’ pada pembungkusnya), ianya juga boleh didapati dari bahan tambahan probiotik.  Sumber makanan lain termasuklah:
Sumber:
  • Tempeh (Kacang soya yang telah difermentasi).
  • Sauerkraut.
  • Kimchi (Makanan Korea yang diproses secara fermentasi, diperbuat daripada sayuran dengan bawang putih dan cili).
  • Kombucha (campuran teh hitam, gula putih dan kombucha istimewa - simbiosis di antara yis dan bakteria). 
Prebiotik- makanan untuk fikiran dan bakteria yang mesra.
Tidak, prebiotik bukan bermaksud ‘sebelum hidup’, hanya kerana probiotik bermakna ‘seumur hidup’ dan ‘pre’ bermaksud ‘sebelum’. Mahupun, prebiotik adalah bakteria jahat sebelum mereka bertukar menjadi bakteria baik. Sebenarnya, prebiotik bermaksud makanan yang diperlukan oleh bakteria untuk membiak. Walaupun dianggap sebagai makanan berfungsi, prebiotik sebenarnya merupakan bahan makanan yang tidak boleh dihadam (oleh perumah, iaitu ANDA).
Prebiotik bersifat memilih dalam menggalakkan pertumbuhan atau aktiviti satu atau sejumlah bakteria di dalam kolon. Ianya merupakan fiber yang tidak boleh dihadam (oligosakarida, inulin, pirodekstrin) yang terdapat dalam sesetengah makanan. Apabila dimakan, fiber akan sampai pada kolon dan akan dicerna dan difermentasikan oleh bakteria baik untuk pertumbuhannya. Oleh itu, prebiotik menggalakkan pertumbuhan dan meningkatkan aktiviti metabolisma bakteria baik.
Dengan memakan sumber makanan yang mengandungi prebiotik, kita akan mendapat faedah seperti penyerapan nutrien yang lebih baik, pembuangan sisa tinja yang lebih baik, pengurangan gejala sindrom keradangan usus dan pengurangan risiko kanser kolon.
Sumber:
  • Herba - Akar cikori, akar bundock dan akar dandelion.
  • Buah - Epal, pisang, ceri dan tomato.
  • Sayur-sayuran - bawang merah, bawang putih, asparagus, articok Jerusalem dan daun bawang
  • Cuka epal mentah.
  • Kekacang– lentil, kacang merah, kacang kuda, kacang putih dan kacang hitam.
  • Sayuran hijau – dandelion hijau, bayam, kailan, chard, kubis dan sawi.
  • Bijirin – Gandum, oat, barli dan flaxseed.
  • Makanan berasaskan fructo oligosaccharide (dalam kumpulan inulin dan prebiotik) – Ditambah ke dalam makanan tenusu dan pastri untuk meningkatkan rasa dan merangsang pertumbuhan bakteria baik.
Kesimpulan
Secara ringkasnya, penggunaan prebiotik dan probiotik adalah bertujuan untuk meningkatkan kesihatan gastro usus. Tetapi, jangan terlalu ghairah dalam pengambilan probiotik tanpa memikirkan tentang pengambilan prebiotik. Bakteria baik yang terdapat dalam badan anda perlu diberi makan (bukan hanya anda).

isi kandungan dipetik dari http://www.hewo.com/my/article

Thursday, 12 January 2012

kasih ibu







tabahlah hatimu wahai ibu
moga dirimu sentiasa tabah
menyusur hari-hari sepi
tanpa tangis dan tawa si kecil
sabarlah hati ibu menghadapi
bait-bait dugaan dari Yang Esa
pasti ada hikmahnya
pasti ada nikmatnya nanti
tiap katamu
tiap air matamu
tiap doamu
umpama hujan rahmat
menyembur rasa sejuk
pada roh si bidadari kecilmu
sungguh ibu kau bertuah
insan terpilih merasai keagungan Ilahi






Wednesday, 11 January 2012

Bicara Hati





Bicara hati ini selalu menyebut satu nama
Tak pasti kenapa
Begitu susah untuk dilupai
Tak tahu kenapa
Sangat susah ditinggalkan...

Menghilangkan rasa mengantuk

Rasa mengantuk sebab tak cukup tidur akibat menjaga Aniq Raheel yang cirit-birit sejak Sabtu lalu. Dua doktor sudah ditemui dan dua-tiga ubat sudah ditukar. Sampai hari ini, masih ada cirit birit cuma berkurangan berbandaing 2-3 hari lalu. Moga Aniq Raheel cepat sembuh. Risau walaupun kadang-kadang mommy terlelap juga sebab terlalu mengantuk cuma tidur mommy tak pernah khusyuk seperti yang daddy selalu cakap, mommy asyik tidur saja. Hanya mommy saja yang tahu dan mommy faham daddy lagi 200% risau dengan keadaan Aniq Raheel teruatama ketika Aniq Raheel demam, batuk2, selesema dan cirit birit seperti 3-4 hari ini. Daddy memang sayangkan Aniq Raheel. Tapi mommy lebih sayangkan Aniq Raheel. 

Hari ini, mommy keletihan dan mahu saja ke suatu tempat yang sunyi sepi untuk lelapkan mata sejam dua. Hmm.. Aniq Raheel, mommy harap lepas kerja nanti, masa mommy ambil Aniq Raheel dari nursery semua kembali seperti biasa. Maknanya Aniq Raheel sudah sembuh. hehehe Harap juga, cinkgu-cikgu Aniq Raheel beri ubat setiap waktu ok supaya perut Aniq Raheel kembali sembuh seperti sediakala.

Tadi masa hantar ucuk acam mommy ke nursery, dia menangis. Manja lertu sebab puas seharian semalam duduk dengan mommy dan daddy. Jaga dia, ulit dia kan kan... Hmmm sedih lak mommy tadi sampai rasa nak cuti lagi. Tapi tak bolehlah sayang sebab silap haribulan, mommy dapat memo merah je... Walau kadang-kadang mommy teringin nak dapatkan sebab dah terlalu letih tapi tak boleh memang tak boleh. Mommy kena fikir masa depan Aniq Raheel lebih-lebih lagi keluarga kita. Pasal daddy juga. Sepuluh tahun jangka waktu daddy sebelum pencen bukannya lama sayang. Jadi lepas daddy pencen, mommy yang kena tanggug semua. Sebab itulah mommy masih bertahan berulang alik. Memang ramai cakap, kerja mommy sekarang senang saja cuma 'penat' mommy. Mommy bukan super woman macam wanita lain yang boleh ulang alik 30 tahun sekalipun. Mommy cuba jadi kuat demi Aniq Raheel dan masa depan kita kelak.


Mommy harap daddy tahu mencari rezeki juga bila dia pencen nanti. Mommy risau sangat nih! hmmm mommy pun baru nak belajar menyimpan lepas 4 tahun bekerja. Cuma mommy percaya pada rezeki di tangan Allah... Insya'Allah daddy tahu tugasnya sebagai suami dan seorang bapa. Lebih2 lagi kasih daddy terhadap Aniq Raheel tu kan.. Nampak sangat hehehe.. Sanggup jumpa 2-3 doktor pakar sebab Aniq Raheel cirit birit je kan hehehe... 

~~~Mata mommy mengantuk sangat nih, mana ler kawan2 mommy ... nak makan2 hehe~~~


Friday, 6 January 2012

Tak sanggup

Tak mampu nak nyatakan
Sungguh kurasakan kerdil diri
Bila nanti ujian datang bertimpa
Aku sedar memang tak mampu
Menanggung dan entahlah
Susah untuk dijelaskan lagi
Kerana aku tak setabah kau
Tak rela berada di kegelapan
Dan tak berupaya berdepan 
Dengan kehilangan.

Tiba-tiba, sebaik membaca blog kisah Alanna Qish, air mata tanpa rasa malu bercucuran. Setiap patah kata dari mommy dan daddy bidadari syurga itu meremukkan hati seorang ibu. Sungguh, kau tabah dan sungguh kau redha atas setiap yang berlaku. Ya, bila ujian itu benar-benar berada di hadapan kita dan tak lagi berkudrat untuk menepisnya, sudah tentu diri terima seikhlas dan serdhanya kerana percaya, ujian adalah peperiksaan dari Allah yang mahu melihat sejauh mana iman kita.
Kisah si kecil itu sungguh sayu dan amat menyentuh perasaan saya. Setangkai doa saya iringkan untuk bidadari syurga yang pastinya menanti dengan selebar senyuman. Menunggu kepulangan mommy, daddy dan abangnya di dunia abadi.
Tertanya pada diri, andai saya di tempat mereka! Ya, jawapannya saya tidak tahu kerana saya tak mampu untuk menjawab. Saya takut dan saya gerun pada kehilangan.
Oh, bagaimanakah masih ada orang yang sanggup mendera, membunuh malah membuang anak yang masih merah tanpa rasa bersalah. Sedangkan kau yang mengandungkan, mengusung ke sana sini, memberi makan dari darah2mu dan akhirnya, bila dia mahukan kau, kau buang dia! kau bunuh dia!
Sungguh, kau adalah ibu yang miskin perasaan, yang kedekut belas ihsan dan yang mati perikemanusiaan.


~~Ya, Allah sesungguhnya Engkaulah yang maha mengetahu atas setiap yang kau ujikan terhadap hamba Mu ~~

Tuesday, 3 January 2012

Selamat Datang 2012

Bila sebut saja tahun baru, pasti yang timbul di benak masing-masing adalah azam tahun baru. Apakah azam tahun 2012 anda? Bagi saya, azam tahun baru, saban tahun tiada apa yang beza kerana saya tidak pernah menetapkan satu-satunya azam setiap tahun dan wajib disempurnakan sebelum tahun itu ditamatkan.Seperti selalu azam saya, tidak kira tahun baru Islam mahupun yang digunapakai hari ini, adalah sama. Hanya mahu menjadi hamba berguna di sisi Allah, anak solehah, isteri dan ibu solehah. Itu saja. Hanya mahu menjadi yang terbaik di antara terbaik. Insya'Allah....

Tahun baru ini semuanya lama, tiada apa yang baru kecuali baju dan seluar. hehehehe... suami masih lama, anak masih lama, keluarga masih yang lama. Cuma harapan mahukan anak baru yang kedua dan ketiga atau kembar sebagai tanda cinta kami. phewwwww :)

Tahun baru juga, berdoa supaya rezeki sentiasa ada dan syukur sentiasa melekat dalam sanubari ini. Tak nak riak dan cuba menambah kebaikan yang ada selain berusaha untuk mengawal rasa amarah dan nafsu serakah.

Tahun baru yang serba baru (pada kelendar terutamanya) mengharapkan perut kempis ini akan membuncit dalam waktu terdekat dan ia adalah antara hadiah terhebat untuk saya, suami dan Aniq sepanjang tahun ini yang mana tarikh-tarikh yang sentiasa dinantikan bakal dilalui. Ya, 25 Februari, 19 April, 21 Julai dan 27 Disember.

Tahun baru sebagai pekerja pula, hanya bekerja dan bekerja untuk mencari rezeki membesarkan diri sendiri, suami dan anak serta bakal anak-anak. Berusaha bekerja dengan baik :)

Tahun baru adalah untuk terus mengetatkan lagi tali persaudaraan antara keluarga tercinta, sahabat tersayang, alam yang dikasihi dan juga semua sejagat supaya dunia terus mekar dengan gelak tawa dan harmoni dengan kemananan hendaknya.

Itu saja untuk tahun baru yang mana semua orang sedang memulakannya dengan senyuman, tangisan, debaran dan kerunsingan... Apa saja perasaan yang sedang timbul itu, pastinya tahun baru adalah tahun baru... sekian :)

~~~~ Semua adalah tentang tahun baru 2012...~~~~