Wednesday, 13 June 2018

H A T I


Hati yang sakit
Disakiti dia disisi
Tanpa peduli rasa terlindung
Perit yang tidak lagi terbendung
Semakin parah tak tertahan
Sampai satu ketika
Setiap kata aku laharkan
Tanpa mampu disekat.

Monday, 4 June 2018

K E C E W A


AKU pernah kecewa
KECEWA dengan percintaan
KECEWA dengan perkahwinan.
Barangkali KECEWA itu rencah 
Dalam mendewasakan kehidupan AKU.
HARI ini aku terima KEKECEWAAN itu
Kerana aku tahu
TIADA yang sempurna dalam dunia ini.

Saturday, 12 May 2018

Dato’ Seri Mohamad Hasan

Tok Mat dalam kenangan 

Pertama kali bertemu dengan Dato’ Seri Mohamad Hj Hasan atau lebih popular dengan gelaran Tok Mat pada sekitar tahun 2004/2005. Ketika itu beliau baru saja menjawat jawatan sebagai Menteri Besar (MB) Negeri Sembilan. 

Ketika itu juga saya bersama dua lagi sahabat sedang menjalani latihan amali di RTM Negeri Sembilan. 

Pertemuan pertama antara saya dan MB ketika menghadiri sidang akhbar diadakan beliau di pejabatnya. Teruja sangat sebab pertama kali dalam hidup dapat bertemu MB. Jawatan tertinggi dalam kerajaan negeri.

Seingat saya sidang media itu diadakan dalam sebuah bilik bersama rakan media lain dan sementara menanti ketibaan MB, kami berborak dan bila mana MB melangkah masuk semua diam. 

Hati sudahpun berdebar apatah lagi keadaan bising tadi jadi sunyi. Garang ke beliau? Jangkaan saya meleset bila MB mula beri salam dan mengukir senyuman. 

Senior RTM yang membawa kami turut memperkenalkan kami bertiga kepada MB. Sempat beliau beramah mesra bertanya dari universiti mana, jurusan apa dan lain-lain.

Kemudian kali kedua bertemu MB pada tahun sama ketika menghadiri majlis berbuka puasa di kediaman rasmi MB Negeri Sembilan. Seronok sebab rasa macam mimpi dapat menjamu selera di rumah MB pakej dengan solat terawikh. 

Bermula detik itu sehingga tahun lalu, kediaman rasmi beliau akan saya kunjungi bersama suami dan anak-anak setiap kali Ramadan tiba. Siapa sangka, jodoh saya pun Allah ketemukan dalam bilik berlangsungnya sidang media rupanya. 

Berbalik kepada kenangan bersama MB, selepas tamat latihan amali, saya kembali ke universiti dan selepas tamat pengajian, saya memulakan kerjaya sebagai wartawan sambilan di NSTP Seremban pada akhir 2007.

Dari situ saya kerap bertemu MB di majlis-majlis yang dihadirinya dan mula kenal personaliti beliau sebagai tokoh korporat yang disegani malah sangat berkaliber. Beliau dikenali sebagai seorang yang tegas dan berani menyuarakan pendapat.

Dari satu sudut, terdetik beliau bukan saja mempunyai personaliti yang segak tetapi seorang yang cerdik dan sangat sederhana. Pada awal 2008 saya menerima tawaran pekerjaan tetap di Balai Berita Bangsar. Tetapi dalam masa tiga hingga empat bulan bekerja di Seremban, cukup untuk saya mengagumi beliau sebagai seorang MB.

Datin Seri juga begitu. Walaupun beliau adalah wanita pertama di Negeri Sembilan, sifat dan sikap beliau sangat saya kagumi sehingga hari ini malah sehingga 9 Mei 2018, pasangan ini tidak pernah timbulkan sebarang isu kepada rakyat apatah lagi dalam karier politiknya. 

Sejak berkahwin pada 2008 sehingga kini, saya dan keluarga sering dijemput secara peribadi oleh MB ke majlis berbuka puasa mahu pun rumah terbuka beliau. Barangkali, beliau juga yang banyak membantu ketika suami ingin kembali kepada Islam. Membantu dari segi nasihat dan arah untuk suami tuju. Moga Allah membalas jasa baik beliau. 

Beliau tidak perlu membeli jiwa rakyatnya dengan wang ringgit, cukup dengan semangat anak kampung beliau, sikap rendah diri, ilmu di dada dan cara pembawakan beliau ketika berdepan dengan masyarakat. Semua itu boleh dilihat selepas Barisan Nasional gagal dalam PRU-14 lalu. Rata-rata rakyatnya berasa sedih kerana Negeri Sembilan hilang sebutir permata berharga. 

Namun, begitulah kancah politik. Semoga MB baharu Negeri Sembilan berpotensi menyambung kejayaan yang dibina Tok Mat pada masa depan.

Walaupun nombor dalam kad pengenalan saya bukan 05 tetapi sebagai penduduk negeri ini, sungguh saya amat terasa dengan kehilangan beliau dalam persada politik negeri ini. Apatah lagi sebagai orang biasa pasti saya akan merindui pertanyaan MB saat kami bertemu.

“Apa khabar orang Muar? Macam mana kerja? Keluarga sihat?” Takkan ada lagi kata-kata ini dan takkan ada lagi keseronokan anak-anak bila dapat berbuka puasa di rumah agam MB Negeri Sembilan dan beraya di rumah pusaka MB di Rantau. Semua itu akan jadi memori paling manis dalam hidup saya. 

Tidak semua boleh saya ceritakan dan biarlah yang lain saya simpan dalam peti memori buat selamanya. Semoga MB yang digeruni dan disegani rakyat Negeri Sembilan ini diberkati dan dirahmati hidupnya dan keluarganya oleh Allah hingga akhirat kelak. 

Semoga beliau terus menuai kejayaan di kawasan Rantau sebagai YB di sana. InshaaAllah setiap jasa yang pernah beliau taburkan akan dibalas oleh Allah. 


Budi yang akan dikenang,
Alin Syukor 
Seremban

10/Mei,2018.

Monday, 23 April 2018

Selagi ada




Perkara paling sakit adalah bila hati disakiti oleh insan yang dicintai
Itu betul, cuma leraikan rasa sakit itu dengan lapangkan dada
Terima dengan ikhlas. 
Semoga kau lebih bahagia kerana kau juga layak bahagia 
Selagi jantungmu berdetak.

Kau sahabat, kau teman istimewa

Tulisan ini bukan kerana tidak menerima takdir tetapi saya nak abadikan dalam satu naskah untuk saya jadikan kenangan pada masa akan datang. Sepuluh tahun lalu, kami ditemukan di bangunan ini. Tingkat 4, Jabatan Editorial Berita Harian menjadi saksi bermulanya pertalian kami. Mula-mula bertemu adalah ketika kami sama-sama menjadi Wartawan kadet, pada 2008. 

Hanya sebagai kenalan baharu ketika sesi suai kenal dan kursus kewartawanan untuk Wartawan Kadet, kami menjadi rapat. Apatah lagi bila masing-masing peminat tegar drama Korea sejak zaman Winter Sonata ke Autum In My heart, My Girl dan paling menjadi sebutan ialah Full House.

Dulu, sebelum berkahwin sempat tidur rumah Kak Ben sebab nak layan drama Korea. Ke sana-sini ikut dia yang suka keluar masuk kedai comel-comel. Bila dah kahwin dan pindah meja mahkamah dari 2009 hingga 2011 hubungan kami masih rapat tetapi jarang berjumpa. Kebanyakannya hanya bermesej dan berbalas status di FB.

Tahun 2012 saya ditukarkan ke unit suplemen, dan tentunya masuk pejabat semula. Dan, bermula kembali keakraban kami. Sehingga tercipta satu group SGgroup dalam whatsapp. Di sinilah bermulanya kisah kami berlima. Bercerita tentang Korea dari Drama, Filem sampailah Kumpulan Kpop. 

Kak Ben tentunya Miss President paling anggun. Dia perancang setiap aktiviti, dari makan-makan sampailah kami bersetuju setiap bulan, ambil cuti sehari untuk gahtering. Banyak impian kami dan impian paling utama ialah mahu travel ke Korea Oktober nanti.

Terlalu banyak kami rancangkan, dari tarikh, tempat nak lawati hingga warna baju pun jadi bahan bualan kami bila bertemu. Pastinya setiap kali bertemu masa tidak pernah cukup untuk kami. 

Barangkali disebabkan terlalu banyak kenangan dengan dia, sampai hari ini saya malah sahabat yang lain sukar nak percaya Kak Ben dah tiada. Allahu... Banyak memori indah antara kami dan ada impian yang belum tercapai. 

Mengenali Kak Ben adalah antara perkara terindah untuk saya. Seorang kakak yang baik, manis dan selalu memberi kata-kata semangat. Semangatnya kuat. Sama kuat dengan cintanya terhadap dunia penulisan lebih-lebih lagi penulisan kreatif. Semangat kewartawananya juga kuat dan selalu membuat saya kagum apabila melihat dia bekerja.

Pemergiannya buat saya sedar bahawa seluruh hidupnya dia telah dia serahkan kepada semua sahabat yang ada diseklilingnya. Sementara itu, separuh dari hidup saya telah saya berikan untuknya. Dan sebenarnya, kerjaya, pejabat dan semua sahabat yang ada disisinya adalah hidupnya. Hidupnya di sini, di bangunan ini, bersama insan-insan yang telah ditinggalkan.

Kak Ben, pergimu mengejut dan hingga hari ini masih terngiang saat diberitahu tentang pemergianmu. Sungguh kami semua sangat sayangkan kamu kerana kehilanganmu sama seperti kehilangan separuh dari nyawa kami.

Semoga rohmu sentiasa dicucuri rahmat Allah dan semoga tampatmu di sana dimuliakan Penciptamu. Alfatihah. 

Friday, 6 April 2018

ROKOK

Kelmarin, tegang group whatsapp keluarga gara-gara isu rokok. Masih ramai yang saja buat tuli dan buta hati bila isu rokok disebut. Mahu lagi menegakkan benang yang basah. Sampai bila? Sampai ada kematian dalam keluarga sendiri dan Dr dianogsis kematian berpunca daripada heart blocked dan kebarangkalian tinggi sebab asap rokok atau sebab si mati perokok tegar? WAKE UP PLEASE.

Banyak yang buruk daripada baik sebenarnya dan mungkin kalian pun tahu tetapi buat-buat tak tahu. Tetap mahu tegakkan benang yang basah dan akhirnya, kami yang anti rokok kalah. Tak pernah barangkali berdepan dengan anak jatuh sakit tiba-tiba sebab terlalu banyak sedut asap rokok, dicium perokok dan sebagainya. Antara akibatnya, seperti Aniq Raheel, yang tiba-tiba diserang semput sehingga terpaksa dimasukkan ke ICU dan guna oksigen untuk bernafas. Apa ekh kau rasa bila itu anak kau? 

Jangan rasa anak-anak kecil ini selamat bila kau merokok di luar rumah sebab kau lupa nikotin rokok yang melekat pada kulit, pakaian, perkakas dalam rumah atau kereta itu masih kekal walau ditinggalkan berjam-jam oleh kau.

Bahan-bahan lain dalam sebatang rokok yang kau hisap itu seperti benzen, karbon monoksida, hidrogen sianid yang terkandung dalam asap rokok yang kau hembus lebih banyak berbanding kepekatan yang kau sedut. Jadi kau fikir mana lebih berbahaya!

Menangis tak henti bila ahli keluarga yang rata-ratanya perokok tegar cuba menegakkan benang yang basah dan akhirnya hentam saya tanpa henti. Malas nak bertekak, saya berhenti sebab marah, teramat marah. Mereka anggap saya melawan takdir Allah bila anak sakit tetapi mereka lupa takdir Allah itu ditunjukkan supaya mereka sedar, akibat rokok-rokok mereka yang mereka cintakan itulah punca anak saya skit. 

Saya berani cakap sebab saya yang mengandungkan Aniq Raheel dan tahu rentetan cerita sebelum dia kena semput teruk selepas hampir dua minggu di kampung. Saya tahu sebab saya MOMMY dia. Saya tahu sebab saya yang hadap jadual hariannya sepanjang dua minggu itu. Sebelum serangan di sekolah, dia dah kena pun sesak dada dekat Muar dalam minggu di kampung. Saya bawa ke Asia tapi Dr Asia tak mention pasal serangan tu sebab mungkin tak teruk. 

Sebelum-sebelum itu, memang Aniq Raheel kerap berkumpul dengan perokok-perokok tegar dekat kampung, cuti Hari Raya jadi ramailah dekat rumah. 99 peratus perokok. Jadi berapa banyak asap dah dia hidu. Kalau saya nampak saya tegur, kalau tak nampak? Tak tahu bila masa dia sama-sama berlonggok dengan perokok, nak halang macam mana dan kalau 24 jam asap rokok luar-dalam rumah, nak halang macam mana?

Akhirnya, keadaan dia jadi terus selepas dua hari naik sekolah. Serangan kedua. Terus bawa hospital dan terus masuk ICU. Lima hari dekat hospital dan macam-macam lab test Dr buat. Sampaikan nak suspect jantung dah. Aniq Raheel tak ada athma. Dr pun pelik. Tapi nasib baik dia ambil vaksin peneumococal jadi kata Dr serangan tu tak teruk. Akhir sekali selepas buat X-Ray paru-paru Dr nampak ada tompok gangguan dan Dr yang diagnosis kebarangkalian besar berpunca dari asap rokok NOKTAH

Sebab dia mudah terkesan, paru-paru dia memang sensatif masa sejak lahi lagi sebab sedikit lama dalam perut mommy masa dekat dewan bersalin. Lagipun selepas Dr soal-jawab pasal history dan sama ada ada bela kucing/merokok dan semua perkara berkaitan, rokok yang paling dekat dengan diagnosis. Jadi on antibiotik hampir enam bulan, ventolin inhalation dan singulair untuk kuatkan paru-paru.

Tapi biasalah,  tak ada siapa pun ambil peduli. Nasihat pun tak makan, tegur pun tak jalan, penghujungnya bertekak kemudian perokok-perokok ini pula suruh kita berserah pada takdir. Barangkali mereka lupa, Allah wujudkan takdir dan qada' qadar itu supaya kita belajar dari musibah 'takdir' itu bukan suruh orang berdepan dengan takdir itu terima takdir. Orang tak beriman je tak terima takdir Allah. Korang yang menjadi punca ada rasa nak berubah? NEVER. Dia hentam kita balik, NOKTAH

Jadi diri sendiri sajalah ambil iktibar dan didik anak-anak supaya benci rokok sebab tak ada satu faedah pun merokok itu. Melalaikan dan pembaziran paling besar. Kedua jauhkan diri dari perokok yang sedap stok sedut rokok hembus asap depan kanak-kanak dan ketiga jangan langsung berkawan dengan perokok.

Kamu zalim perokok, zalim sebab kamu anak kami sakit. Kamu akan cakap, anak kamu okay saja. Ye bersyukurlah sebab anak-anak kamu okay. Jangan sampai hijab doa terbuka untuk aku doakan supaya anak kamu pula kena. 

Kalau nak amik iktibar pun susah, sekurang-kurangnya jauhilah kanak-kanak bila nak merokok. Cari kawasan bukan larangan merokok atau hormatlah sikit manusia keliling ada. Adab mana adab? Kadangkala saya kena jadi biadap sebab kamu tak beradab.


Thursday, 22 March 2018

Buat-buat Lupa

Buat-buat lupa, waima terpahat dalam hati
Buat-buat lupa, padahal melekat dalam fikiran
Buat-buat lupa, kerap air mata bergenang
Buat-buat lupa, sebenarnya tidak pernah.
Dari sehari ke seminggu dan hampir menginjak sebulan
Malah mungkin bertemu tahun demi tahun 
Namun, buat-buat lupa itu tak pernah wujud
Kerana kau selalu ada dalam kenangan
Kau mencipta kenangan antara kita
Mana mungkin boleh buat-buat lupa
Bila senyummu, lirik matamu, tawamu, kata semangatmu, keluh resahmu
Selalu bermain saat aku inginkan.
Tuhan, berikan rahmat Mu kepada dia 
Semoga duka laranya di dunia lenyap
Disimbah cinta Mu yang tak sudah.

A.S

H A T I