CLICK & ENJOY

Saturday, 23 September 2017

Nota Cinta

Imam Syafie' r.a mengatakan "Jika kamu meletakkan pergantungan harapan kamu, penyandaran hati kamu kepada makhluk, maka ketahuilah kamu sedang menyandarkan kepada sesuatu yang lemah yang sentiasa mengecewakan dan menghampakan kamu".

Kenapa manusia sentiasa merasa hampa? Dia merasa kecewa dalam perhubungannya?

Kerana dia meletakkan pautan hati dan juga sandaran jiwa yang salah.

Apabila dia mencintai, 2 (orang) itu mencintai dengan sepenuh hati sehingga di mana cinta Allah s.w.t?

Di mana cinta kerana Allah s.w.t?

Dia tidak meletakkan cinta tersebut cinta kerana Allah s.w.t.

Bermakna dia letak cinta itu hanya kepada emosinya, maka apabila ianya terusik maka emosinya akan menaik, emosinya akan meluap, akan meningkat kemarahan, kedengkian, permusuhan, kadangkala ia boleh membawa kepada pembunuhan, kadangkala ia boleh membawa kepada bunuh diri kerana terlalu berputus asa.

Sebagai satu contoh, suami dan juga isteri.
Allah s.w.t CEMBURU jika ada mana-mana daripada hati seorang hambaNya yang mencintai yang selain daripadaNya.

Walaupun cinta itu memang patut cinta antara suami isteri, tapi tumpuan cinta tersebut, jika kerana Allah s.w.t maka hati kamu tidak akan berpaut dengannya (makhluk), jika hati itu bersandar kepadanya (makhluk), maka dia akan mudah dikecewakan dan juga dihampakan.

Kerana sandaran hatinya kepada suaminya, maka apabila suaminya, sebagai contoh bernikah 2 ataupun bernikah yang lain maka hatinya seolah-olah berkecai, dia akan melakukan sesuatu yang luar daripada akal, tindakan-tindakan yang diambil kerana apa?

Kerana dia terlalu kecewa dan terlalu hampa, kerana yang dicintai yang dikasihi ini diambil dan dirampas orang lain.

Tapi seorang yg hatinya bersandar kepada Allah s.w.t, seorang wanita yang hanya terpaut kepada Allah s.w.t, maka dia tidak akan terkesan hatinya cintanya kepada Allah s.w.t hanyasanya kerana makhluk Allah s.w.t.

Selama ini aku hanya terlalu bergantung harap dengan suami aku.

Allah s.w.t kahwinkan dia dengan yang lain, rupa-rupanya Allah s.w.t NAK AKU LEBIH DEKAT denganNya.

RUPANYA INI ADALAH MESEJ daripada Allah s.w.t supaya hati aku bergantung dan dekat denganNya.

Barangsiapa yang sandarkan hatinya dengan Allah s.w.t maka ketahuilah dengan yakin bahawa Allah s.w.t takkan hampakannya, Allah s.w.t takkan kecewakan dia.

Allah s.w.t tidak akan pisahkan kita daripada Allah s.w.t.

Kita malah akan sentiasa rasa dekat dengan Allah s.w.t rasa hampir dengan Allah s.w.t.

Biarkan seluruh manusia melukai kita.

Biarkan seluruh manusia mungkin melukai kita tapi jika hati kita bersama dengan Allah s.w.t kita akan merasa kelazatan perhubungan dengan Allah s.w.t

- Nota Cinta -
• Ustaz Iqbal Zain Al - Jauhari •

♡ Allah cemburu rupanya. Maafkan aku.

Thursday, 21 September 2017

Maal Hijrah



Maal Hijrah mengundang 1001 cerita
Cerita tentang pengorbanan Rasulullah
Cerita tentang cinta baginda
Juga cerita tentang hijrah baginda
Mencari dunia baharu Islam.



Salam Maal Hijrah 1439

Saturday, 12 August 2017

Jujur




Jujur aku cinta dia
Jujur aku sayang dia
Tapi mungkin saja
Cinta sayangku sia-sia
Bila mana dia tak mengerti
Erti sebuah rasa yang ikhlas
Biarkan saja ku simpan
Segala rasa itu di lubuk hati
Kerna cinta dan sayang aku
Bukan mainan semata

-0508as-

Sangkar cinta






Biarkan musim berubah
Biarkan waktu berlalu
Aku tetap di sini
Menjadi penunggu
Dalam sangkar cinta yang 
Kau ciptakan
Biarpun hati acapkali terluka
Dengan egoismu yang tak bertepi
Kau kata kau cinta
Kau kata kau sayang
Namun hatiku kekosongan
Tanpa hormatmu.


  • AS17

Monday, 7 August 2017

Mimpi





Kala ini terjaga lantas terkenang dosa silam
Masih adakah pengampunan buatku?
Saat ini dari baringan cerita lama berputar
Masih mampukah ia kulupakan selamanya?
Allah, ampunkan aku
Sungguhnya diri ini teramat hina disisi Mu
Allah, ampunkan aku
Sungguhnya diri ini terlalu berdosa dengan Mu
Allah, ampunkan aku
Sungguhnya hanya Engkau yang mengasihani
Hamba Mu yang penuh debu-debu dosa 


-1817as-

Thursday, 27 July 2017

LOVE - ada apa dengan Cinta






So many people in love but not together
So many people are together but not in love


Realitinya, itulah yang berlaku pada hari ini. Beruntug bagi mereka yang dapat bersama-sama menghabiskan hidupnya dengan insan yang dicintai. Insan yang tiap kali berdiri di depan matanya membuatkan  jantungnya kencang berdegup. Kepada yang tidak ditakdirkan bersama, berdoalah agar insan yang kita cintai itu bahagia buat selamanya.

Percayalah, takdir tidak pernah salah dalam percaturannya tetapi manusia sering silap dalam mencaturkan kehidupannya. Semoga kita menjadi lebih tabah dengan pilihan yang kita pilih.





-Alin Syukur-

Cerita Aniq

Sekejap dengan kisah Aniq dari 14 hingga 17 Julai. Tiba-tiba dapat panggilan daripada daddy beritahu Aniq sesak nafas di sekolah. Kalut seperti selalu sampaikan mommy pun kena marah. Padahal tak tahu apapun lagi. 

Kebetulan pula, daddy Aniq kerja luar daerah, ke JB masa tu. Mommy yang bekerja terus saja balik ke Seremban. 

Dari kecemasan terus ke wad. Keadaan Aniq tidak stabil. Nafas dia tak tentu arah. Siapa sangka petang itu juga selepas Dr Chin lawat Aniq, lihat keadaan Aniq yang membimbangkan walaupun ketika itu Aniq bernafas menggunakan oksigen dan mengambil nab selang tiga jam terus Dr hantar Aniq ke ICU.

Bermalamlah mommy dan Aniq di ICU hari itu. Mujur atok, mak, umi dan ibu Qis datang malam itu juga. Boleh temankan Ruhee dan Akif. Risau nak harapkan daddy sebab dari tadi tak sudah-sudah cakap back pain, stress kerja dan lain2. Nasib isteri yang dia sayang sangat katanya ni memang spesis badang πŸ˜ͺ

Sepanjang malam entah berapa kali mommy terjaga bila nurse datang beri ubat, neb, cek suhu dan lain-lain. Jaga orang sakit mana boleh syok tidur 😎

15 Julai, Dr Chin melawat dan tengok keadaan Aniq. Syukur alhamdulillah, keadaan Aniq semakin elok. Dapat pindah wad. Atok, mak dan lain-lain datang tengah hari itu melawat Aniq. Aniq masih lemah tetapi lebih elok dari semalam.

Dr belum dapat diagnosis penyakit Aniq. Ujian darah dah dua tiga kali ambil dan X ray pun dah buat. Tak apa tunggu lagi semalam sebab Aniq masih on antibiotic. 

16 Julai, Aniq nampak lebih baik. Mula agresif. Dr pun dah boleh ajar Aniq batuk buang kahak yang banyak sangat tu 🀦🏻‍♀️ 

Mommy sentiasa jadi peneman Aniq. Mommy dapat 'me time' bila Aniq tidur. Mommy dapat habiskan masa dengan Aniq saja tanpa gangguan orang lain. Aniq seronok barangkali. 

Atok, mak balik Muar. Sebab Dr beritahu esok Aniq dah boleh keluar. Lega. Sayang atok dengan mak sebab selalu ada dengan mommy. Moga Allah pelihara kalian dunia akhirat.

17 Julai, alhamdulillah Aniq dapat keluar hari ini. Dr  Chin beritahu Aniq kena bronkitis. Ubat berlambak Aniq perlu makan dam habiskan. Belum lagi inhaler semua tu. Moga Aniq tabah. Mommy pun kena tabah. 

😘

Azlinazmi

Monday, 17 July 2017

Bila Tiba Satu Ketika



Bila tiba satu ketika, kau akan temui titik noktah di mana bukan kerana kau tiada pilihan tetapi kerana  kau tidak mahu lagi menyesakkan fikiran dan menyakiti hati sendiri dan orang lain. Kau hanya mahu terus hidup dnegan hidup yang bukan kau tetapkan tetapi kerana takdir. Dan, mungkin saja kau sudah pun redha dengan apa yang sedang kau lalui tanpa mahu melihat pilihan waima ianya terbentang di depan mata. Hidup bukan sekadar mengejar cinta yang kau mahukan tetapi hidup adalah keperluan selagi kau bernafas.



Thursday, 13 July 2017

Berdikari

Bila kita dididik untuk selalu berdiri di atas kaki sendiri sejak dari kecil, ia kadangkala menjadikan kita sepi dengan belaian. Tiada erti untuk bermanja jika kita mampu bangun apabila terlantar. Tapi itu  sebenarnya adalah kekuatan kita sebagai wanita. Mampu berdiri teguh dan sebenarnya itu adalah tanda kasih Allah untuk wanita bila mana berupaya bangkit saat kematian menerpa.

Friday, 30 June 2017

Dan bila Syawal mula menjengah wajah, Ramadhan kian jauh


Untuk tahun ini, semoga Ramadhan kita diberkati dan Syawal kita dirahmati Nya. Maafkan, andainya  tersalah bicara, terkhilaf kelakuan dan halalkan setiap perkara  sepanjang perkenalan kita. Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin.

Ikhlas,
AlinSyukor & keluarga


😊

Kenangan terindah



Dekat kampung ke mana2 pakai kereta adik, dengar cd lagu2 fav... daebak!



...Aku yang lemah tanpamu
Aku yang rentan karena
Cinta yang telah hilang
Darimu yang mampu menyanjungku
Selama mata terbuka
Sampai jantung tak berdetak
Selama itu pun aku mampu
Untuk mengenangmu
Darimu kutemukan hidupku
Bagiku kaulah cinta sejati
Bila yang tertulis untukku
Adalah yang terbaik untukmu
Kan kujadikan kau
Kenangan terindah dalam hidupku
Namun takkan mudah bagiku
Meninggalkan jejak hidupku
Yang t'lah terukir abadi
Sebagai kenangan yang terindah
Darimu kutemukan hidupku
Bagiku kaulah cinta sejati...


Next
...Waktu terasa semakin berlalu
Tinggalkan cerita tentang kita
Akan tiada lagi kini tawamu
Tuk hapuskan semua sepi di hati
Ada cerita tentang aku dan dia
Dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka saat kita tertawa
Teringat di saat kita tertawa bersama
Ceritakan semua tentang kita...


Next
...Setelah kupahami
ku bukan yang terbaik
yang ada di hatimu
Tak dapat kusanksikan
ternyata dirinyalah
yang mengerti kamu,
bukanlah diriku
Kini maafkanlah aku
bila ku menjadi bisu
kepada dirimu
bukan santunku terbungkam
hanya hatiku terbatas
Untuk mengerti kamu
maafkanlah aku
Walau ku masih mencintaimu;
Ku harus meninggalkanmu;
Ku harus melupakanmu
Meski hatiku menyayangimu;
Nurani membutuhkanmu;
ku harus merelakanmu
Dan hanyalah dirimu
yang mampu memahamiku
yang dapat mengerti aku,
ternyata dirinyalah
yang sanggup menyanjungmu
yang dapat menyantunmu,
bukanlah diriku...



Kemudian,

Sungguh rindu
Sungguh terkenang
Setiap bait menyenangkan
Setiap bait juga menggamit rindu





Wednesday, 14 June 2017

Cukup sudah

Cukup. Sudah. Jangan teruskan. Takut nanti makan diri sendiri. Cukuplah dengan apa yang sedang dilalui. Tak nak lagi menambah beban di hati, sesak di dada. Takut!

BERHENTI BERHARAP
ALLAH, bantu diriku.

"Ketika hatimu terlalu berharap kepada seseorang, maka Allah timpakan ke atas kamu pedihnya sebuah pengharapan, supaya kamu mengetahui bahwa Allah sangat mencemburui hati yg berharap selain DIA. Maka Allah menghalangimu dari perkara tersebut agar kamu kembali berharap kepada-Nya." (Imam Syafi'i)

Bila ajal

Jika ajal aku tiba
Tolong ingat perkara ini
Simpan kenangan antara aku dan kau
Simpan setiap cerita antara aku dan kau
Maafkan setiap khilaf aku pada kau
Maafkan silap laku aku pada kau
Halalkan setiap memori yang kau sulamkan
Halalkan setiap perkara yang kau hulurkan
Biarkan masa terus berlalu
Biarkan andai kau sudah melupakan aku
Usah kau tangisi perginya aku
Kerana pada waktu itu,
Hanya satu aku mahu
Doamu buatku di alam sana.



Sunday, 2 October 2016

Anak sakit dan pengalaman

PART II

Jika ingin bercerita tentang pengalaman anak sakit, Aniq Raheel banyak memberikan mommy rasa itu. Rasa gusar, gundah dan mendebarkan. Daripada masalah matanya membawa kepada jangkitan Rotavirus.

Kerana itu, paling takut apabila berdepan dengan Aniq. Berdepan dengan dia dalam keadaan tidak sihatnya.

Dan kerana itu juga, apabila mendapat tahu virus cirit muntah yang dibawa oleg Akif sampai ke Aniq pada malam selepas Akif ditahan, mommy tidak dapat lelapkan mata walau sesaat. Lebih-lebih lagi apabila Aniq terpaksa ditahan di NSCMCH.

Seriau rasa apabila daddy beritahu Aniq muntah lebih sepuluh/sebelas kali ditambah dengan cirit....

Selepas berjaya proses pemindahan Aniq ke CA, perkara pertama Dr Chin tanyakan adalah mengenai Ritavirus.

Ya, mommy ceritakan bahawa Aniq memang ada sejarah hidapi Rotavirus ketika usinya mencecah hampir dua tahun. Lima hari dia di HTJ. Demam tak pernah surut dadi 38-39 darjah celcius hingga palet darah tidak di paras yang baik sehingga perlu ditempatkan di hadapan kaunter nurse bagi membolehkan pemantauan rapi.

Dan ketika itu, antara kuat dan tidak, mommy yang baru saja mengandungkan Ruhee sebulan lebih, tetaplah gagahkan diri, bersengkang mata demi kesayangan mommy. Dan kerana insiden itu jugalah, Ruhee dan Akif mommy genapkan vaksin tambahan termasuk vaksin Rotavirus.

Syukur, selepas Dr Chin membuat ujian spesimen terhadap najis tiga beradik itu terutama Aniq, mereka bebas daripada virus berbahaya itu.

Paling disukai dengan Dr Chin iaitu Dr Paed CA adalah ketelitian beliau menjalankan pemeriksaan terhadap kanak-kanak. Rawatan dan cara kerjanya sangat terperinci dan agak cerewet. Mana tidaknya, budak dua orang itu sentiasa on drip sehingga Dr kata ok dan boleh off.

Memang teliti waima sekiranya membawa anak-anak pemeriksaan bulanan. Pun begitu sehingga daki di celah jari baby pun ditegur.

.....

Itu antara pengalaman yang boleh dikongsi. Bahayanya muntah dan cirit dikalangan kanak-kanak dan ia boleh berjangkit.

Dan sebenarnya, Rotavirus juga boleh dihidapi sekiranya anak-anak mengambil vaksin tetapi peratusnya rendah. Bayangkan sekiranya tiada vaksin?

Berbeza, memang berbeza. Aniq mengambil masa lama untuk pulih berbanding Akif. Hanya dua botol air dan selepas itu pemantauan dalam wad kerana usianya yang masih baby. Aniq? Sangat lemah keadaannya pada hari pertama dan kedua selepas dijangkiti. Susut dan pucat.

Maka, tepuk dada, tanya hati. Orang kata cegah itu lebih  baik daripada rawat.

Ya, Allah, peliharalah anak-anakku daripada segala penyakit berjangkit, bala bencana, kemudaratan dan peliharalah mereka dengan rahmat Mu.

Tamat../

Tiga serangkai muntah dan cirit

Beberapa hari yang mendidik diri erti kesabaran dan ketabahan. Bermula pada 20 September lalu selepas menerima panggilan telefon daripada pengasuh Akif Raheel memberitahu bahawa budak comel itu muntah berlarutan.

Saat itu, hati mula cemas. Bagaimana hendak berkejaran pulang ke Seremban? Jam sudah pun merangkak lagi lima belas minit ke angka enam petang dan pastinya kesesakan sudah bermula.

Tanpa rasa, terus saja mengundur diri dari pejabat. Pasti, kesesakan sudah pun di depan mata. Dalam hati sekadar berdoa, berharap Akif dapat bertahan, dan tika itu jugalah terimbau memori Aniq Raheel jatuh sakit pada usia lebih  kurang adiknya.

Sampai saja Seremban, terus mengangkut anak-anak lain yang sedang menanti di rumah bersama daddy dan mengambil Akif di rumah pengasuh. Terus membawanya ke kecemasan, Columbia Asia.

Seperti kebiasaan ubat tahan muntah dimasukkan menerusi bontot si comel. Wajahnya? Sudah tidak bermaya.

Pulang ke rumah. Namun, sepanjang malam itu Aki terus membelahakkan muntahnya setiap kali menyusu...

21 September 2016; ambil cuti dan bawa Akif ke Klinik Pakar Kanak-kanak Sayangku. Disuntik pula. Pulang ke rumah. Buat apa doktor Oo pesan.

Malangnya, dua kali muntah dan mula cirit-birit. Dan seperti yang dipesan doktor, telefon beliau sekiranya keadaan tidak ok. Dan akhirnya kami ke CA sekali lagi dan kali ini untuk ditahan di hospital. Syukur, sebelum ke sana, daddy sudah pun menelefon Dr Chin, urusan menjadi sedikit mudah.

Tidak mengapalah, bermalam saja di hospital asalkan Akif kembali pulih. Atok, mak, umi dan ibu Qis juga singgah melawat selepas menghantar mokcu pulang ke asrama. Tenang rasa apabila mereka akan bermalam di Seremban untuk menjaga Aniq dan Ruhee Ayra.

Sedang elok, Akif berehat tidur dan mommy pun terasa mahu merenggangkan urat, jam 1 pagi daddy telefon beritahu Aniq muntah-muntah dan cirit-birit hampair 11-12 kali. Terus mommy minta mereka datang ke kecemasan CA.

22 September 2016; jam sudah pun menunjukkan pukul tiga pagi. Namun, Aniq masih di kecemasan. Tiada bilik kosong. Kecemasan membantu dengan menelefon KPJ, juga tiada bilik kosong. Aniq makin lemah dan kecemasan minta daddy bawa saja ke Negeri Sembilan Chinese Medical Center Hospital.

Dengan ditemani umi, Aniq di bawa segera ke NSCMCH dan kira-kira pada jam 6 pagi Aniq ditempatkan di wad.

Mommy pula mula rindu dan risau. Dua anak sakit serentak tetapi si abang di sana dan adik di sini. Mujur ada umi dan teknologi. Sepanjang kejadian umi melapor menerusi video whatsapp. Apa yang sedang Aniq lalui dan lakukan di sana.

Sepatutnya, mereka akan balik Muar hari ini tetapi ditunda kerana keadaan yang sedang mommy hadapi.

Lebih kurang jam dua petang, nurse CA memberitahu ada kekosongn bilik untuk dua orang. Pantas mommy cakap nak dan telefon daddy supaya proses pindahkan Aniq ke CA boleh dibuat.

Syukur, malam itu, Aniq dipindahkan ke CA, menerima rawatan daripada Dr Chin dan berjiran dengan adiknya di dalam wad.

Jika semalamnya mommy tak dapat lelapkan mata, malam ini mommy dapat juga tidur beberapa jam.

23 September 2016; Ruhee pula mula muntah-muntah tetapi tidak seteruk abang. Sejak malam semalam sebenarnya. Atok dan semua akan pulang hari ini. Mommy tak kisah sebab Aniq sudah pun di CA. Urusan menjaga mudah.

Terima kasih atok, mak, umi dan ibu Qis yang membantu momm, daddy dan tiga budak comel. Hanya Allah yang dapat membalas.

Petang dalam jam 5 lebih, Ruhee di bawa ke kecemasan kerana muntah-muntah. Sedang elok, dalam jam 7 petang Dr Chin melawat dua beradik dan turut melihat keadaan Ruhee.

Lega rasanya selepas Dr Chin memberitahu bahawa Ruhee masih stabil dan tidak perlu ditahan seperti abang dan adiknya.

Malam terakhir di wad bersama anak-anak dan suami. Menjaga anak-anak sakit bukan perkara mudah. Tiada tidur lena dan selesa. Satu katil, Ruhee bersama Akif dan mommy manakala satu katil lagi daddy bersama Aniq.

Aniq masih on drip. Paling tidak sepanjang malam itu, kira-kira dua botol lagi untuk Aniq. Tidak sabar menanti esok, esok yang bakal membawa berita gembira.

Syukur, sepanjang malam itu, semua anakacuk mommy tidur nyenyak walaupun setiap beberapa jam nurse masuk untuk jalani pemeriksaan.

24 September 2016; awal pagi mommy dah bersiap. Aniq pun bangun awal pagi dan akhirnya drip dibuka. Enam botol air untuk Aniq. Berehat sungguh dia sepanjang di wad.

Dr Chin datang melawat pesakit dalam jam lapan pagi. Semua ok. Ruhee pun ok. Alhamdulillah. Akhirnya percutian di hospital berakhir. Semoga anak-anak kembali sihat dan ceria.

**** bersambung

Thursday, 28 July 2016

Muhammad Akif Raheel (1st Birthday)




Ulangtahun kelahiran pertama, Akif Raheel
Maaf sayang
mommy dan daddy masih belum berkesempatan untuk membuat party pertama untuk kamu







Sunday, 24 July 2016

Buah oren

Si oren masih setia di situ menjadi saksi alam. Barangkali andai si oren boleh bercakap, 1001 kisah akan diceritakan. Walaupun dirinya busuk, tidak sebusuk manusia yang gemar memfitnah. Walaupun dirinya kotor, tidak sekotor manusia yang suka menyumpah. Walaupun dirinya jelek, tidak sekeji manusia yang tiada ikhlas.

Sudah tentu, apa yang dikisahkan ada penyebabnya. Usah menjadi insan yang menuduh tanpa bukti, menunding tanpa gali. Usah juga menjadi insan yang sekadar meneguk dikeruhnya air tanpa mendengar dari sini, hanya bersaksikan yang sana.

Biarkan kebenaran tak terbukti
Biarkan keihklasam tak diingati
Biarkan dendamnya melahar
Biarkan sampai sendiri bosan
Dengan aura negatif binaannya.

Konkritkanlah rasa itu
Andainya ia mendamaikan

Tak usah dianjingkan
Tak perlu dikecohkan
Kerana
Kita bukan budak-budak
Yang belum mampu berlandaskan akal waras
Belum mampu mengawal rasa amarah.

Biarkan ia berlalu seperti ribut sebelum hujan lebat
Dan biarkan diri utuh dengan ujian Nya
Dan biarkan rasa bebas itu hadir tanpa sengketa.

..... 

Maaf

Andai ada peluang terakhir
Untuk aku berkata
Ingin aku ungkapkan
Patah kata keramat,
Maaf, maaf dan maaf.

Maaf kerana mengguris hati
Maaf kerana menyakiti perasaan
Maaf kerana mencalar impian
Maaf kerana pernah meninggalkan.

Andai ketika itu pernah aku menzahirkan
Satu rasa yang kental
Andai ketika itu pernah aku melakarkan
Satu memori yang indah
Tentang cinta yang membuaikan,
Maafkan aku.

Kiranya masih ada calar-balar dalam hatimu
Maafkan aku
Jika wujud rasa benci untukku
Maafkan aku...

Satu saja ku nukilankan
Bahawa apa yang telah terjadi
Ada penyebab dan
Biarkan aku simpan
Buat pedoman...

Maafkan aku
Maafkan aku
Maafkan aku.

Thursday, 14 July 2016

dan...


dan... akhirnya, entah sampai bila akan kutemu titik sambungannya. Masih di sini menanti satu khabar yang kuinginkan, kepinginkan. Barangkali ia mustahil dengan keadaan semasa yang gawat kini. Cuma, aku masih berharap supaya ada lorong di depan yang menanti...

dan... benarlah, penantian satu penyiksaan dan penantian juga sesuatu yang amat menghantui diri.


...........

Tuesday, 5 July 2016

Nama itu

Nama itu sudah sebati
Nama itu pujaan hati
Takkan padam sampai mati

Biarkan nama itu menjadi memori
Walau pernah menyakiti
Biarkan nama itu terus bahagia
Walau acapkali disakiti

Biarkan
Biarkan


Monday, 25 April 2016

Decendants of the sun

Joong Ki menghantui diri...

Watak yang dilakonkan pelakon Innocent Man dan Sunyukawan Scandal dalam DOTS kian menghantui diri. Semalam episod akhir dan masih belum sempat untuk menonton.

Demam tak kebah-kebah.

Happy 3rd birthday Ruhee

Tiga tahun sudah si kerinting mommy dan daddy yang comel
manja bukan main sebab dia seorang saja perempuan dalam keluarga kecil kami

moga sentiasa menjadi anak yang baik
dunia akhirat


cerita lama



Akif Raheel yang sunyi tanpa berita....
Ceritanya tak hebat seperti abang Aniq 
Tapi dia tetap menjadi pujaan hati mommy
Dan kini.... Akif pada umur sebelas bulan 





Happy 6th Birthday Aniq Raheel









Enam tahun sudah budak bobot ni. Banyak akal, tetap manja dan kacak.
Moga sentiasa jadi anak yang baik....






sambutan di sekolah smart reader kids Oakland.

setelah itu...



Setelah itu, sudah enam bulan di sini. Namun, tiada sebarang sasaran disasarkan atau dengan kata lain, berjaya digapai....

Hmmm.. entahlah, mungkin sudah jodoh untuk berdiam di sini. Barangkali, andai ada peluang kedua dan ketiga, pasti kuat untuk kaki ini melangkah pergi. Tetapi, kerana terlalu banyak ikatan, terpaksa dipenjara di sini.

Sampai bila? Itu masih menjadi persoalan dan persoalan itu mustahil untuk diberi jawapan. Jawapan? Walaupun ada tetapi ikatan yang mengikat ini terlalu erat. Mungkin sasaran baharu, dalam masa dua tahun.

Dan sebenarnya..... andai lelaki bernama suami itu menyerah, pasti aku akan berserah dengan tekad dan nekad. Aku percaya pada rezeki Allah dan aku percaya untuk hidup itu mudah andai kita, hamba Nya percaya dengan firman Nya.....


~~~ luahan rasa mommy untuk sekian kali....~~~

Tuesday, 12 January 2016

NIP

NIP itu menjadi lebih selesa sekiranya setiap ibu faham tujuan sebenar mereka menyusukan anak dengan susu ibu.

NIP adalah perkara biasa dan mommy pun melaluinya terutama di tempat atau kawasan yang tidak menyediakan bilik menyusu atau nursing room.

Susuilah anak itu tanpa mengira masa dan tempat. Jagalah adab ketika menyusui anak. Itu sahaja.

Mommy sentiasa menyokong penyusuan susu ibu. Kalau boleh perkara cetek akal seperti yang hebat dan sedang ditelagahkan itu tidak perlu pun dilayankan sangat.

Abaikan....

Mommy? Sejak anakacuk pertama sampailah ketiga ber BF, ok je πŸ˜‰

Takkan pernah

Tak pernah mommy salahkan takdir bila mana mommy sendiri tahu bahawa mommy yang tak mampu menongkah ujian daripada takdir ini.

Benar, Allah takkan menguji hamba Nya melebihi had atau kekuatan hamba Nya.

Mommy sedang berusaha untuk menerima semua itu walaupun kiri dan kanan mommy rapuh dek kerana tiada penghadang untuk mommy teruskan.

Lantas, pada Nya jugalah mommy memohon supaya diberi keizinan kali kedua untuk mommy mencipta kehidupan demi kelangsungan hidup dan diberi peluang untuk mommy dekat dengan anak-anak.

Barangkali, ada amal yang tak sampai. Ada ibadat yang tak terbengkalai dan ada sifat yang cacat pada diri mommy. Ujian Nya hadir bagi mengingatkan. Supaya lebih dekat dengan Nya dan percaya bahawa rezeki itu daripada Nya bukan manusia.

Cekallah hati
Kuatlah jiwa
Untuk berdepan dengan hidup
Percayalah
Akan dunia fana
Yang dicipta sementara
Untuk melihat keegoan
Seorang bergelar hamba.

Noktah.

Dan kini....

Hidup umpama bola
Ditendang ke sana ke mari
Hidup bagai pantai
Sentiasa dihempas badai

Dan kini
Kau mengerti akan hidup
Tak ubah seperti catur
Andai kau pandai berkuda
Kau tempuh bahagia

Kejujuran tak pernah dinilai
Hingga akhirnya kau sendiri mengalah
Dengan permainan manusia dan sendiwara

Dan kini
Biar masa menentukan
Tinggalkan bila kau telah lelah
Kerna takkan ada kesudahan
Dalam kisah ceriteramu itu.

Thursday, 7 January 2016

Hari Kedua

Semakin hilang jiwa. Tak tahu sampai bila! Hanya berserah kerana kita perlukan duit KECUALI berani menanggung risiko. Jasad kaku di balik dinding sejuk. Hati sudah pun berada dengan anak.

Ya, mereka tak faham lagi. Alahaiiii .... kenapa perlu ada hati seorang ibu? Ada tak cara untuk kuburkan rasa itu seperti orang lain?

Meniti masa
Sampai bila pun tak pasti
Percayalah, ini bukan jiwaku
Yang sebenarnya.
Hanya kerana perlukan duit
Tempuhlah
Walau tiada ikhlas.

Titik noktah

Wednesday, 6 January 2016

Hari pertama

Hari ini adalah hari pertama mommy di sini. Entahlah, tak rasa apa-apa. Seperti menyerah. Pasrah dengan keadaan. Ikhlas? Pun tidak barangkali.

Cuma, mengharapkan simpati dari Allah. Mudahan ada jalan lain atau dilapangkan hati yang gundah.

Ya Allah, sungguh besar ujian Mu kali ini. Sungguh aku tak mampu harungi. Cuma kini yang ada sisa kekuatan yang tidak tahu sampai bila mampu kugendong menjadi penguat semangat 😒

Sunday, 3 January 2016

Runsing

Hari ini, dan esok lusa kemudian hari berikutnya, jalan hidup mommy sudah berbeza laluannya. Baru saja bermesej dengan pengasuh. Mula2 dia mahu bercuti 16 dan 17 Januari. Kemudian mahu naikkan bayaran bulanan Akif.

Mommy faham, mana ada orang mahu jaga atau bekerja pada cuti umum, hari minggu waima selepas enam atau paling lewat lapan malam. Bila jadual mommy berubah 360 darjah, tidak mustahil permintaan seperi itu dibuat pengasuh.

Tetapi, disebabkan hanya pengasuh yang ada ini saja yang paling dekat dengan rumah, mommy tiada jalan lain melainkan jujur padanya bahawa gaji mommy nampak saja gah cecah 3500 bagai. Malangnya, kos kehidupan 2016 tidak lagi sama seperti kos kehidupan tahun lepas dan lima enam tahun lepas.

Lagilah mommy ni ulang-alik Seremban ke Kuala Lumpur hanya untuk dapatkan duit setiap bulan dan sebab betapa sayangnya mommy dengan dunia kerja mommy hari ini. Itu sahaja komitmen yang boleh mommy beri sebab selebihnya adalah untuk tiga anakacuk mommy keluarga.

Sukar untuk diungkap. Tetapi cukup sekadar mommy mohon ehsan pengasuh untuk tidak naikkan bayaran dan mommy cuba memudahkan kerja beliau dan cuba tidak mengganggu hari2 bertenang beliau sebab mommy pun tak suka susahkan orang. Apatah lagi, ibu mommy sendiri pun pengasuh sejak 15-16 tahun yang lalu.

Cuma apa yang mommy harapkan dan usahakan adalah mencari kerja yang lebih dekat dengan anak2. Kali ini mommy bersungguh.

Tiba2 teringat kata daddy, dari dulu dia suruh mommy cari kerja lain sebab dia nampak dah mana arah tuju mommy. Betul kata dia jangan suka sangat dan selesa sangat. Dan mommy tak pernah peduli dan hari ini, mommy terduduk.

Ini belum lagi bila anak2 mula bersekolah rendah 😒

- percaya pada takdir, berusaha pada yang lain. Moga ada jalan lain. -

Friday, 1 January 2016

Diari hati

Andai kau mahu dihormati, hormatilah dulu
Andai kau mahu yang solehah, jadi soleh dulu
Andai kau mahu disanjungi, sanjunglah dulu

Yang aku mahukan bukan kepercayaan dan kesetiaan saja tetapi
Rasa hormat
Rasa mithali
Rasa disanjungi

Bukan diperlekehkan
Bukan dipersendakan
Bukan dijadikan alas amarah egomu
Bukan juga tempat tempias nafsumu

Keperitan demi keperitan kutempuhi
Sakit di dada menahan luka
Sampai hati
Biarkan diri ini terseksa
Sampai hati
Berulang kali kau biarkan diri tangisi
Sampai hati
Kau biarkan diri memikul segala tanggungjawab
Yang sebenarnya milikmu





Friday, 4 September 2015

Pergi Tak Kembali

Benar kata Allah, apabila Jadi kataNya, maka Jadilah....

Tidak pernah diduga apatah lagi disangka, akhirnya makcik Zalinah Salim atau nama manjanya Ros, pergi menemui pencipta.

2 September 2015,
Hari Rabu, kembali bekerja selepas bercuti panjang sempena Merdeka dan hal keluarga. Kebetulan, tidak ke pejabat, punyai kerja luar di Putrajaya. Memandangkan coverage di kawasan tempat bertugas tidaj baik, jadi tidaklah membelek whatsapp dan media sosial lain.

Elok saja selesai kerja, emak telefon menangis beritahu makcik dah meninggal. Menggigil badan, kejang lutut mendengar kerana ia bukan berita yang disangkakan. Mana tidaknya, makcik tidak sakit apatah lagi terlantar.

Namun, Allah itu Maha Mengetahui dan Dia jugalah yang Merencana kehidupan hambaNya. Arwah makcik menghembuskan nafas terakhir tiba-tiba selepas sesak nafas. Walaupun sempat di bawa ke hospital Jasin, tetai bila ajal tiba....

Jika hendak diceritakan, bermuka surat mahu dikisahkan kerana arwah makcik dengan saya bukan siapa-siapa. Arwah adik keempat emak. Memandangkan emak anak pertama, saya adalah cucu dan anak buah pertama sebelah emak. Jadi, boleh kalian agak rapatnya saya dengan arwah makcik.

Arwah seperti emak saya. Arwah tidak ditakdirkan punyai anak perempuan. Dari kecil saya sudah terbiasa dengan arwah. Sampaikan emak pernah lepaskan saya mengikut dua lagi ibu saudara untuk bermalam di rumah arwah.

Sehingga besar dan apabila saya mula bekerja di Seremban, saya menumpang rumah arwah. Seronok. Masakannya sedap. Rumahnya sentiasa kemas dan bersih walaupun punyai tiga anak lelaki. Saya selalu puji arwah depan emak sebab arwah ibu yang hebat, berjaya didik anak-anak lelakinya berdisiplin, pengemas dan pembersih.

Saya cakap, kalau orang yang tak kenal arwah, tentu orang akan ingat arwah mempunyai ramai anak perempuan.

Arwah mulutnya bising sama macam emak. Jika emak bertandang ke rumah saya di Seremban dan jika saya bekerja, rumah arwah di Senawang menjadi kujungan emak. Sambil-sambil itu, emak akan bawa dua anak saya. Arwah pula, bila tahu tetamu nak bertandang, bermacam hidangan disediakan.

Kek coklat kukus hidangan wajib bila tahu Aniq nak datang. Kek coklat nekcik sedap, kata Aniq. Bila dah selalu bertandang, Aniq dan Ruhee dah pandai minta permainanlah, kek lah, nak mandilah sebab bilik air rumah nekcik besar, katanya. Arwah pula memang sukakan budak-budak.

Apa tidaknya, kerjaya arwah sama seperti emak, mengasuh anak orang dan arwah pakej sekali sebagai guru mengaji. Arwah memang sukakan Ruhee, anak kedua saya. Selalu arwah cakap Ruhee comel, geram dan arwah sempat betemu anak ketiga saya, Akif dan sempat siapkan Akif ketika saya sibuk. Masa itu, arwah beraya di rumah Muar.

Bukan itu saja, arwah memang serba boleh. Itu kelebihan yang dihadiahkan Allah kepada arwah. Selain menjadi surirumah sepenuh masa sejak dulu dan sejak beberapa tahun lalu, arwah menjaga suaminya yang lumpuh separuh badan akibat strok. Arwah juga pandai menjahit dan jahitannya sangat kemas dan cantik malah pandai mengaji dan berzanji.

Kali terakhir bertemu arwah adalah Ogos lalu, akhir Syawal. Ketika itu saya, suami dan anak-anak beraya di rumahnya. Seperti biasa, bila betandang ke rumahnya, dari jam 12 tengah hari boleh jejak sampai pukul enam petang. Masih kekal diingatan, arwah sediakan pelbagai juadah, dari kari ikan ke telur dadar ke tempoyak ke sayur goreng sampai bubur dan kek coklat kukus. Siap tapau lauk bawa balik.

Terlalu banyak memori tercipta. Suami pun begitu. Katanya, arwah adalah ibu saudara yang rapat dengannya. Barangkali mereka kenal sejak sebelum kami berkahwin. Saya nampak, suami selesa berbual dengan arwah. Mungkin arwah pandai membawa topik perbualan walaupun ia kadang-kadang gosip. Hmmm hilang seorang teman gosip saya.

Memang ada rasa terkilan dalam hati kerana tidak berpeluag menatap wajah terakhir arwah. Elok saja setapak saya melangkah masuk ke rumah nenek, wajah arwah sudah dikafankan. Saya redha. Syukur, rezeki suami masih ada kerana peluang kedua adalah di tanaj perkuburan.

Sayu hati melihat jenazah diusung pergi. Pergi ke tempat tinggal hakiki. Pergi buat selamanya. Pergi meninggalkan kenangan mendalam dalam diri. Sesungguhnya, Allah lebih sayangkan arwah. Mengambilnya kembali tatkala umur menjangkau 53 tahun.

MungΔ·in itu saja cara untuk arwah berehat daripada terseksa dengan batuk-batuk yang dihidapinya hingga hilang suara. Berehat dari dunia fana yang penuh pancaroba dan berehat daripada lelah dipermainkan manusia sekeliling.

Semoga arwah makcik ditempatkan bersama roh golongan  beriman. Andai kita punyai jodoh dan rezeki, bertemu lagi kita di syurga kelak.

Al-Fatihah

Wednesday, 26 August 2015

Sejenak Bersama Vaksin

Barangkali ada yang berpendapat, tidak perlu memvaksinkan anak-anak kerana sudah menerima susu ibu. Tetapi bagi saya, walaupun anak-anak saya diberikan susu ibu sehingga mencapai usia dua tahun, saya tidak pernah lupa untuk memvaksinkan mereka dengan vaksin yang diwajibkan KKM dan juga dua vaksin tambahan.

Akif Raheel, menerima vaksin agak lewat kerana kekangan waktu. Itupun saya dah risau sangat sebab vaksin sebulan tak ambil sampai usianya dah menjangkau tiga bulan.

Hingga akhirnya, Akif Raheel dijangkiti batuk dan selesema. Lantas, terus bertemu Paed, Dr Chin dan buat apa yang patut. Alhamdulillah selepas menerima ned daripda Paed Dr Woo, batuk berkahaknya semakin berkurangan. Vaksin sebulan pun dah selesai.

Kenapa saya mengambil vaksin tambahan? Mungkin kerana pengalaman, apabila Aniq jatuh sakit. Rotavirus, buatkan saya fobia mahu bermalam di hospital. Selepas lahirnya Ruhee Ayra, dengan adanya sejarah itu, terus saya wajibkan vaksin untuk Rotavirus.

Kemudian, saya terbaca dan diberitahu mengenai bahaya pneumonia dikalangan kanak-kanak. Ibu mana tidak risau? Justeru terus saya wajibkan Aniq Raheel dan Ruhee Ayra mendapatkan vasin pneumococal.

Alhamdulillah, Aniq Raheel sempat diberi vaksin itu kerana usianya di bawah lima tahun ketika itu. Ruhee pula dua vasin tambaan itu diambil sejak usianya tiga bulan. Saya cuma percaya dengan kata-kata, cegah lebih baik daripada mengubati.

Memang vaksin tambahan itu agak mahal. Kerana itu, duit saya dan suami tidak ke mana. Memang untuk anak-anak terutama bab pendidikan dan perubatan mereka.
apapun, semoga anak-anak sentiasa dilindungi Allah daripada kemudaratan, kesengsaraan dan kesakitan.

Kisah Anak

Cerita tentang Ruhee pula. Kini sudah pun menjangkau usia dua tahun sepuluh bulan lebih. Jika ikut tahun, sudah mencecah tiga tahun. Si comel mommy yang kian membesar dengan jayanya walaupun kenit saja.

Anak gadis yang sudah pandai memilih, memberontak, bertanya itu ini dan mula belajar berdikari. Cuma satu saja yang masih membuatkan dia "the only baby girl" apabila masih mahu tidur di bawah ketiak mommy dan masih memerlukan mommy untuk memenuhi permintaannya.

Si kerinting dan si pelat mommy ni sekarang dah pandai bermain kata. Dah tahu nak ajak jalan-jalan dan dah tahu rindu atok mak bagai. Kaki gaduh? Lebih lasak daripada abangnya, Aniq.

Kahinet TV pun dia boleh panjat. Menyepah pandai, mengemas makan tahun nak buat dan akhirnya, abang juga kemaskan semua mainan yang disepah.

Sangat kegadisan apabila berhias. Kena ada bag dan kacamata. Tidak lupa semua perkakas menulisnya. Tetapi sayang, tak suka sikat rambut. Berbedak jauh sekali. Hahaha neutral beauty kononnya. Apapun yang penting, moga Ruhee sentiasa dilindungi Allah dan ditemani para malaikat. Menjadi anak yang solehah seperti namanya, Ruhee Ayra, Jiwa Yang Alim.

Mommy always love you darllll

Monday, 24 August 2015

Lahirnya Muhammad Akif Raheel

Betul kata orang, setiap kelahiran bagi setiap anak memang akan ada bezanya walaupun sedikit. Walaupun antara Aniq dan Ruhee tidak terlalu beza terutama jangkaan bersalin, tetapi tidak kepada Akif.

Seperti Aniq dan Ruhee yang kononnya keluar seawal minggu 36-37, makanya Dr Intan pun menjangkakan perkara sama berlaku pada Akif. Jadi jangkaan tarikh si kecil ni keluar adalah pada 27 April 2015, awal dua minggu daripada tarikh bersalin sebenar pada 18 Mei 2015.

Hendak dijadikan cerita, mommy ni pun ambillah cuti awal. 21 April ambil cuti dah huhu. Tapi sampai ke 27 tak beranak juga. Serah diri kat Dr Intan. Bukaan dah 1cm jadi kata Dr jalan dah ada jadi dia sarankan MC. Tak boleh dah nak travel Sbn-Kl.

Logiknya, anak ketiga ni cepatlah bukaan tu membuka. Tapi tidak. Sampailah ke 6 Mei, check up seterusnya masih belum buka. Si Akif pula membesar dengan siht dlm perut mommy. Dah 3.45kg. Dr kata ini kalau tunggu mahu kena czer. Lagipun medical report sebelum ni, mommy memang akan alami kesukaran nak bersalin normal sebab tubuh badan kecil.

Bukaan cek dan 2cm. Dr bagi esok lusa bersalin dan kalau tak, datang balik 8 Mei. Memang tidak ada tanda nak bersalin. Sakit-sakit biasa saja. Sudahnya 8 Mei datang balik jumpa Dr Intan. Eh terus ke labour room seperti yang disaran Dr Intan. Masuk labour room, beritahu nurse nak makan dulu hahaha padahal dah seram sejuk.

Dah siap makan, poopoo, naik balik labour room dan bersiap-siap nak beranak kononnya. Siap pasang ctg dan landing atas katil. Dr Intan masuk, check bukaan, tapi masih 2cm. Dr cakap hold bersalin hehe... nasihat banyakan jalan-jalan tapi dia minta pakai lagi ctg sebab nak tengok keadaan Akif. Dr pun keluar dari labour room.

Berborak kencang dengan daddy masa tu. Tiba-tiba Dr Intan masuk balik tergesa-gesa dan cakap "something not good" "bad sign".... daddy dah cuak dan mommy pula pelik. Tanya kenapa. Dr cakap jantung baby lemah. Dr dan nurse pusing-pusingkan mommy dan gerakkan ctg nak bagi dengar jantung baby.

Dr terus ambil keputusan induce. Terus je pecahkan ketuban dan masuk air. Mommy redha dengn keputusan Dr Intan sebb tahu dia cekap dan berpengalaman. Alhmdulillah, pukul 10am lebih pecahkan ketuban, nampak gesaan sakit tu jam ke jam dan ini bermaksud bukaan berlaku dengan baik.

Dalam pukul 12 lebih macm tu, mak dengan ayah sampai. Mak dapat masuk labour room. Dr Intan kasi hehe sebab daddy tak ada. Dr Intan pun ada dan adalah dia buat urutan vagina. Memang sakit tapi demi unborn baby, mommy tadah je. Lagipun mommy dah biasa dengan cara kerja Dr Intan. Alhamdulillah, beliau sangat profesional dan efektif.

Memang betul kata Dr Intan, bila buat urutan tu terus gesaan makin cepat. Seperti sebelum ini, tiada bius hanya minta gas apabila bukaan dah menjangkau 7cm sebab sakit nak bersalin tak mampu nak tahan lagi.

Elok saja jam 2.13pm macam tu, dengan berbels kali kott teran, lahirlah si comel mommy Muhammad Akif Raheel. Yang Beriktikad dan Cerdik & Berani.

Berbelas kali meneran tanpa penggunaan vacuum mahu pun forcep. Berbelas kali meneran kerana Akif mempunyai berat 3.45kg. Hehehe memang berat yang tak tertanggung si mommy yang kecil ini.

Disebabkan itulah, dalam jangkamasa 10-15 minit apabila bukaan sudah 10cm, bermacam posisi mommy diminta buat kerana kesukaran nak mengeluarkan si comel nan sorang ni.

Akhirnya, Dr Intan ambil keputusan untuk episiotomi. Tak kisahlah, asalkan semua selamat dan yang penting mommy dapat melahirkan Akif secara normal kerana jika nak diikutkan, dengan berat yang semangat tu, pembedahan lebih mudah. Dr Intan pun dah pesan, memang agak sukar nak bersalin  normal tetapi beliau positif bahawa mommy boleh.

Hasilnya, alhamdulillah mommy dan Akif selamat dan dipermudahkan urusan kami olehNya.

Begitulah ceritera bersalinkan Akif. Sakit yang lain daripada dua di atasnya. Tetapi itulah sakit nikmat yang sekejap saja dilupai seorang ibu. Walaupun anak ketiga itulah petama kali merasai berpantang dengan luka epi dan memang penjagaannya 1001% terbaik hahaha... seram kot kalau terbuka jahitan tu.

Moga Akif Raheel menjadi anak soleh, cerdik, elok akhlak dan rajin beribadah ke jalan Allah. Semoga anak-anak mommy sentiasa dalam rahmat Allah.

😊

Thursday, 20 August 2015

Bila sudah terungkap

Bila hati telah mati
Yang tinggal hanya jasad
Tanpa rasa.
Bila akal telah terhenti
Yang tinggal hanya otak
Tanpa waras.
Begitulah andaian hidup
Tidak selalunya cerah
Pasti menyusul gelap
Dalam terang
Hadir tanpa diundang
Pergi tanpa dipaksa

Monday, 17 August 2015

Hati Mati

Bukan satu yang mustahil dalam hidup seseorang sekiranya dugaan datang bertalu. Jika memang bukan salah diri, diamkan saja kerana ia sudah memadai. Kata-kata yang keluar dari hati yang panas seringkali menjadikan keadaan semakin panas dan boleh mengganggu gugat keharmonian hidup.

Bagaimanapun, sampai bila? Sampai mati, barangkali.

Dua perkara yang paling memualkan dalam menjalani hidup bermasyarakat ini adalah berdepan dengan fitnah dan mengungkit perkara lepas. Alangkah baiknya jika tuduhan itu mempunyai bukti sahih lagi jelas bukan hanya mengadu domba dan mencanang dengan kata-kata "semua orang tahu...."

Sama seperti membantu manusia di muka bumi ini. Tidak perlu menjadikan pertolongan itu sebagai landasan untuk ke syurga kiranya pertolongan itu nanti diungkit dan dibangkit kembali apabila bersengketa. Pertolongan menjadi lebih mulia sekiranya tidak mendambakan balasan walaupun sebaris ucapan terima kasih.

Tersentap apabila disembur dengan sindiran dan kata-kata lahar lantas terus mendoakan yang buruk. Adakh itu tanda bahawa diri sudah terlalu tua untuk menerima teguran dalam sindiran? Atau diri terlalu bangga dengan kehormatan yang dipegang sehingga menganggap orang keliling hanya zarah tak berguna.

Kata orang menegur biarlh beradab dan kata orang lagi paku dulang paku serpih.

Kepada yang merasainya, nasihat paling mudah ialah berdim diri walaupun tahu seantero dunia sibuk mencanang kerana kata bijak cerdik, berdiam tidak bermakna kalah. Memang ia sukar tetapi cubalah dan paksalah diri.

Bahagianya, kekurangan yang dikompangkan dijadikan landasan untuk hidu bahagia kerana dengn adanya teguran kasar itu, membolehkan kita membetulkan diri dan kembali kepada yang lebih positif.


Sekian, wassalam
πŸ˜‰

Wednesday, 29 July 2015

Akhirnya...

Alhamdulillah. Akhirnya berjaya juga menjengah blog yang kian berhabuk dan penuh debu ini. Sejak Mac lalu, langsung tiada keinginan nak menulis di sini. Bukan sibuk atau kehilangan idea cuma malas dan lebih-lebih lagi tengah sarat mengandung.

Kini, unborn baby pun sudah selamat dilahirkan pada 8 Mei lalu tepat jam 2.13 petang, hari Jumaat yang indah. Lahirnya Muhammad Akif Raheel, anak ketiga dan anak lelaki kedua mommy dan daddy, melengkapkan kehidupan rumah tangga kami.

Syukur, semuanya berjalan lancar walaupun kelahiran Akif yang paling mendebarkan hati mommy kerana beratnya yang mencecah 3.49kg, lari daripada tarikh jangkaan lahir kerana jika ikut sejarah kelahiran Aniq dan Ruhee, keduanya selamat keluar pada minggu ke 36/37.

Disebabkan Akif yang semakin sihat sepanjang dalam kandungan, makanya Dr Norintan Zainal Shah menasihatkan mommy untuk bersalin pada 8 Mei dan tidak perlu tunggu EDD iaitu pada 18 Mei.

Apapun memang bersyukur kerana semuanya selamat dan Dr Norintan, seperti biasa memang seorang yang positif dan kreatif dalam menjalankan tugasnya sebagai O&G.

Kini Akif Raheel sudah berusia dua bulan lebih dan masih belum divaksin sebab sibuk beraya hehe begitu juga mommy terpaksa tunda date appt sebab sibuk beraya.

Jumpa Paed dan O&G masing-masing hujung bulan nanti ye πŸ˜†

Thursday, 26 March 2015

EHEM ;O


Wahhh banyaknya sarang labah-labah dalam blog anakacuk. Sibuk! Sangatlah .... Hmm banyak perkara nak update ni. hishhh cerita lapuk tapi nak juga update. Cuma satu-satulah.

Apapun hari ini kita layan lagu ehem ehem...











Wednesday, 3 December 2014

Ketagihan

Ketagihan yang biasa-biasa bagi seorang penulis
Apa saja difikirkan mahu situlis
Kerana di atas helaian itu semua dapat dicurah
Curahan isi hati dan isi kepala.

Aku menulis kerana aku suka
Bulan mahu orang baca sangat
Bukan juga mahu cari peminat
Sebab menulisnya aku untuk aku
Menilai kemampuan diri
Dalam dunia sastera yang kian terpinggir.

Ketagihan aku biasa-biasa saja
Menulis langgam indah saat idea datang 
Atau mahu meluahkan sesuatu yang terlintas
Dan juga terpendam.

Menulis bagiku satu terapi otak
Rasa tenang aman dan damai saat
Akal mula meliar mencari rangkap kata
Untuk keseronokkan diri sendiri.

Atau aku ketagih untuk menulis bila
Kerap menulis yang fakta dan jitu
Jadi bila mana dapat peluang menulis
Aku bahasakan dengan bait indah
Itu aku rasa
Orang lain, aku tak tahu.

Ketagihan biasa-biasa bagi  penulis
Menulis selagi mahu menulis
Walau apapun yang dicurahkan
Mungkin ada tersiratt disebalik tersuratnya.

Menulis kerana minat
Ketagihannya menggila sesuka hati
Moga menjadi pedoman
Untuk diri dan meereka yang sudi membaca.

Sekian tulisan daripada seorang penagih

azlinbh/112014

Tuesday, 25 November 2014

Anak Lagi?


Orang tanya kenapa hantar anak tadika Cina? Pakai seluar pendek. Tak ada kelas agama. Makan minum entah halal atau tidak?

Jawapan saya, pertama saya nak anak saya bergaul dengan bangsa lain. Tak nak berikan dia tongkat. Biar dia di ajar cara bagaimana Chinese (dikatakan kaum maju di negara) mendidik anak-anak dengan disiplin ketat mereka.

Halal? Tak perlu menjadikannya bahan sebab kepercayaan itu penting malah orang bukan Islam sebenarnya lebih memahami sensetiviti orang Islam. 

Tapi akhirnya, saya redha, kena lepaskan 8IQ Enrichment Center sebab tidak menyediakan kelas Pendidikan Islam. Di cawangan lain ada tapi mungkin cawangan Lobak, kawasan Chinese jadinya tiadalah subjek itu. Lagipun Aniq satu-satunya pelajar Islam untuk kelas empat tahun. Sedih sebab terpaksa tinggalkan silibus UK English yang jika diteruskan sampai enam tahun, memudahkan Aniq untuk mencapai tahap A Level. 

Jadinya, tahun depan, Aniq akan ke Smart Reader. Eh, ada lagi bertanya kenapa tidak ke Genius Aulad? Littile Caliph atau Montessori seperti Brainy Bunch? PASTI? KEMAS? Mudah, jawapannya saya nak anak saya bergaul dengan bangsa lain tanpa melupakan jati diri dan agama yang dipegang.

Lagipun, dua daripada sekolah yang disebutkan di atas itu sudah pun saya dan suami terokai, membelek prestasi dan gaya pembelajaran. Tidak memuaskan, ikut kata suamilah haha sebab dia yang tahu owner itu berkemampuan ke tidak walaupun English Medium katanya.

Smart Reader yang dimiliki Bumiputera ini turut dibuat perkara yang sama. Katanya menarik, owner iaitu pengetuanya berpengetahuan dan tahu apa yang sedang dia buat (perniagaan). Lebih-lebih lagi English Medium yang diwar-warkan itu nampak menjadi. Wallahualam...

Apa yang penting, turut disediakan di situ adalah Pendidikan Islam yang merangkumi Fardhu Ain, Iqra' dan turut disediakan Bahasa ketiga seperti Mandrin dan Arab.

Justeru, untuk Aniq Raheel, semoga di Smart Reader, memberikan terbaik untukmu anak. Hehehe Khususnya bahasa kelam kelibut mu itu hahaha... 

Apapun harap Aniq Raheel enjoy di sekolah baru pada tahun depan ;)



~~~ Fikir balik, ada eloknya hantar Aniq playschool 8IQ sebab baru dia tahu erti kehidupan terutama cara hidup dan budaya bangsa asing terutama Cina hehehe ~~~

Anak

Anak adalah anugerah Allah dan juga amanah daripada Nya untuk kita sebagai ibu bapa, menjalankan tanggungjawab terhadap pemberian yang paling bermakna. Siapa tidak mahukan cahaya mata sejurus melangkahkan kaki ke gerbang perkahwinan? Siapa yang tidak berharap adanya bunyi tangisan seorang bayi yang memecah keheningan malam?

Namun, apabila memperoleh pemberian itu, kita lupa diri sampai hilang akal yang waras dan akhirnya si kecil yang dulunya ditatang umpama minyak yang penuh menjadi tempat untuk melunaskan amarah. Betul, ada ketikanya diri ini juga tersasar saat emosi membelenggu diri. Sampai terlupa yang diluahkan rasa marah itu adalah anak yang dikandung sembilan bulan.

Cuma, perasaan marah itu tidak pula berjagkit sampai menyumpah atau memukul anak tidak tentu hala. Alhamdulillah, kawalan emosi positif masih berfungsi dengan baik.

Hmmm... dua perkara yang amat-amat pantang dibuat oleh ibu mahupun bapa adalah menyumpah dan membezakan antara anak-anak. Sejak dari dulu. Marahlah tapi jangan menyumpah dan membezakan kerana masing-masing mempunyai kehebatan tersendiri.

Apatah lagi kalau menyumpah anak dengan kata-kata kesat yang barangkali boleh menyebabkan emosi anak terganggu, intelektual anak terencat malah jati diri anak jatuh merundum. Siapa rugi? Fikirkan sejenak.

Ini pendapat saya sebagai seorang ibu. Hishhh tak tergamak nak membodohkan anak, membangsatkan anak atau apa saja kata-kata negatif untuk anak. Ibulah yang mengandungkan, ibu juga yang melahirkan, ibu yang menyusukan malah ibu yang sentiasa bersengkang mata demi seorang anak.

Tergamak seorang ibu nak berkelakukan begitu, rasanya? Tak penat ke? Tak letih ke? Mungkin lain untuk seorang bapa. Bapa hanya penyumbang dan mencari rezeki dan itupun tetap mendapat sokongan dari seorang isteri, bukan seperti zaman dulu-dulu.

Mungkin sekiranya seorang bapa yang gemar menyumpah anak atau membezakan anak sebab bapa tidak merasa perit jerih mengandung, melahirkan, berpantang dan bersengkang mata. Benar, bapa mungkin memahami tentang kepertitan itu tetapi mustahil untuk menghadapinya jika diberi pilihan.

Sama seperti membezakan anak. Elakkan membeza-bezakan anak setiap kali teguran dibuat di atas kesalahan seorang anak. Benar, anak A tak semestinya sama dengan B tetapi masing-masing punyai keistimewaan, bakat, kehebatan dan kekurangan.

Yang penting, nasihat supaya yang kurang menjadi lebih baik. Bukan beza sebab A takkan jadi B dan begitu juga sebaliknya.

Ayah saya selalu pesan, jangan menyumpah atau membeza, takut kelak yang disumpah dan dibezakan itulah nanti yang setia di sisi saat nyawa kita dihujung tanduk.

Sebagai ibu bapa, doa adalah senjata paling mujarab untuk anak-anak sentiasa berada di atas landasan kehidupan yang betul. InshaaAllah, semoga anak-anak kita menjadi anak-anak soleh dan solehah. Khalifah terbaik di bumi Allah.

Sekian, Wallahualam...

wassalam.....

* Karangan ini adalah untuk peringatan buat diri sendiri.....

Monday, 27 October 2014

Sejenak di Hari Ulangtahun Kelahiran ke-2 Ruhee Ayra







Bingkisan untuk Ruhee Ayra



Mommy tahu kadang-kadang Ruhee rindu nak ber 'breast feeding kan! Tapi Ruhee lupakah yang Ruhee sudah pun dua tahun. Bertabahlah Ruhee. huhu.... Apapun terima kasih sebab mudah untuk Ruhee melepaskan susu mommy. Tak perlu mommy bersusah-payah nak melepaskan dengan menggunakan pelbagai cara seperti asam jawa, gara., kunyit, minyak kapak dan sebagainya.

Alhamdulillah.... Niat mommy untuk menyusukan Ruhee sepenuhnya dengan susu ibu berjaya. Pada 10 Oktober 2012 sampailah 10 Oktober 2014, genap dua tahun kan Ruhee. Semoga Ruhee beroleh keberkatan daripada titisan-titisan susu mommy itu.

Ruhee, jerit perih sepanjang menyusukan Ruhee sepenuhnya dengan susu ibu berbaloi sebenarnya. Tak sangka, dengan angan-angan, impian akhirnya ia terlaksana. Syukur, daddy banyak memberi dorongan walaupun kadangkala bentuk dorongan yang diberikan serupa dengan paksaan hehe.... 

Best kan susu mommy. Suka tengok Ruhee rindu dengan susu mommy. Rengek-rengek manja nak susu mommy lagi. Tapi tak boleh dah sayang sebab susu dah berhenti sebab mommy tengah mengandung. Kita beri peluang kat unborn baby membesar dengan baik. Lagipun, mommy dehidrasi dan doktor tak galakkan teruskan penyusuan walaupun sebenarnya boleh.

Ruhee, teruskan membesar menjadi anak gadis yang elok budi pekerti, hormat menghormati, rajin beribadah dan bijak dalam pelajaran. Semoga diri Ruhee sentiasa dalam pelihaaraan Allah.

Salam ulangtahun kelahiran ke-2 tahun Ruhee Ayra. Semoga yang baik-baik sentiasa bersamamu. 


Ikhlas,
Mommy 

Monday, 13 October 2014

Aniq Raheel dan persembahan pertamanya di 8IQ





Tahun ini adalah tahun terakhir Aniq Raheel bersekolah di 8IQ Enrichment Centrer, Lobak, Seremban Negeri Sembilan. Dua tahun di sana sejak di awal usia tiga tahun membuatkan Aniq Raheel kini boleh berdiri di kaki sendiri malah menjadi lebih berani . Disebabkan 2014 adalah tahun terakhirnya, mommy mahu Aniq Raheel menikmati sepuasnya aktiviti yang diadakan oleh 8IQ.

Sabtu lalu adalah hari  'graduation' untuk murid enam tahun. Sempena majlis, semua murid diberi peluang untuk menyertai  persembahan seperti nyanyian, tarian dan bermain alat muzik. Tidak terkecuali, Aniq Raheel turut menyertainya dengan penuh semangat waja.

Mulanya, apabila diberitahu mengenai  pembabiitannya dalam acara itu terdetik di hati mommy bahawa 'boleh ke Aniq ni? Confirm atas pentas nanti macam kura-kura, malu... hmmm kita tengok...'

Pada hari berlangsungnya majlis, tekaan mommy 100 peratus SALAH. hahahaha Tak kusangka anak mommy yang PALING kecil dalam kelas empat tahun begitu 'over'' di atas pentas. Dengan acara pertama yang disertainya, tarian berlatarkan lagu Gwiyomi, membuatkan hati mommy tersenyum sebab bersungguh sangat dia buat walaupun kucar kacir  hehe Biasalah budak empat tahun.

Paling menakjubkan untuk persembahan kedua, bermain alat muzik, Aniq Raheel  bermain kastenet. Menariknya, perhatiannya amat tertumpu pada muzik rentak muzik mengikut  arahan 'koordinator' (ye ke?) muzik yang juga berusia 4-5 tahun . Dia tahu bila masa gilirannya mengetuk kastenet dan bila masanya berhenti. Comel ko anak. 

Awalnya kenapa mommy rasakan Aniq Raheel takkan buat bila naik pentas? Sebabnya, bila mommy suruh dia buat dekat rumah, tak nak dia buatnya..... Rupamya dia nak 'surprise' kan mommy, daddy, Ruhee dan Velama2 dia yang semuanya datang tengok persembahan sulungnya kekeke

Cuma Aniq Raheel menunjukkan gaya 'over' apabila habis saja persembahan kedua, boleh dia berlari ke 'microfion' nak menyanyi. Nasib baik off kalau on bergema satu mall  dia berselawat haha Mommy dengar sebab mommy memang duduk depan pentas. Nak ambil video punya pasal kekeke... Teruja kononnya kan... FIRST TIME tuuuuuu

Aniq Raheel, teruslah menjadi anak yang yakin dan berani. Aniq sudah pun buktikan bahawa Aniq tak takut pun buat persembahan di depan ramai orang (Public area) di Prima Seremban Mall. Tahniah. Disebabkan Aniq Raheel spesis suka bercakap, mommy rasa eloklah Aniq Raheel  tanamkan minat terhadap pidato/syarahan dan disebabkan suara Aniq yang 'macam' sedap, lteringin mommy nak tengok Aniq masuk pertandingan musabaqah ke, hafazan ke, azan ke kan... InshaaAllah, mommy akan berusaha tanamkan minat itu.

Apapun, pilihan tetap pada Aniq Raheel. Yang penting adalah pilihlah yang terbaik, demi masa depan dan keselesaan. Asalkan tahu batasan agama ye anak ....



~~~ Ibu bapa tidak boleh memaksa tetapi boleh menanam minat secara semulajadi pada diri anak-anak. ~~~

Cerita Cinta Lama




Punca lahirnya kata-kata ini adalah disebabkan, jiran depan membuka lagu-lagu rock kapak kekeke




Cinta lama itu penyedap
Pada deretan memori kasih silam
Sesekali terimbas kembali
Terus bibir mengukir senyuman
Itu pun kalau cinta itu mula-akhirnya indah.

Jika menyakitkan?
Tubir mata menjadi empangan
Lalu menitik satu demi satu titisan jernih
Yang setiap darinyamembawa satu persatu
Babak sedih percintaan.

Itulah cinta dan kehidupan
Berpisah tiada 
Kerna keduanya saling memerlukan.

Cerita lama adalah kenangan
Cerita lama juga adalah pedoman...

azlinbh/131014