Friday, 6 April 2018

ROKOK

Kelmarin, tegang group whatsapp keluarga gara-gara isu rokok. Masih ramai yang saja buat tuli dan buta hati bila isu rokok disebut. Mahu lagi menegakkan benang yang basah. Sampai bila? Sampai ada kematian dalam keluarga sendiri dan Dr dianogsis kematian berpunca daripada heart blocked dan kebarangkalian tinggi sebab asap rokok atau sebab si mati perokok tegar? WAKE UP PLEASE.

Banyak yang buruk daripada baik sebenarnya dan mungkin kalian pun tahu tetapi buat-buat tak tahu. Tetap mahu tegakkan benang yang basah dan akhirnya, kami yang anti rokok kalah. Tak pernah barangkali berdepan dengan anak jatuh sakit tiba-tiba sebab terlalu banyak sedut asap rokok, dicium perokok dan sebagainya. Antara akibatnya, seperti Aniq Raheel, yang tiba-tiba diserang semput sehingga terpaksa dimasukkan ke ICU dan guna oksigen untuk bernafas. Apa ekh kau rasa bila itu anak kau? 

Jangan rasa anak-anak kecil ini selamat bila kau merokok di luar rumah sebab kau lupa nikotin rokok yang melekat pada kulit, pakaian, perkakas dalam rumah atau kereta itu masih kekal walau ditinggalkan berjam-jam oleh kau.

Bahan-bahan lain dalam sebatang rokok yang kau hisap itu seperti benzen, karbon monoksida, hidrogen sianid yang terkandung dalam asap rokok yang kau hembus lebih banyak berbanding kepekatan yang kau sedut. Jadi kau fikir mana lebih berbahaya!

Menangis tak henti bila ahli keluarga yang rata-ratanya perokok tegar cuba menegakkan benang yang basah dan akhirnya hentam saya tanpa henti. Malas nak bertekak, saya berhenti sebab marah, teramat marah. Mereka anggap saya melawan takdir Allah bila anak sakit tetapi mereka lupa takdir Allah itu ditunjukkan supaya mereka sedar, akibat rokok-rokok mereka yang mereka cintakan itulah punca anak saya skit. 

Saya berani cakap sebab saya yang mengandungkan Aniq Raheel dan tahu rentetan cerita sebelum dia kena semput teruk selepas hampir dua minggu di kampung. Saya tahu sebab saya MOMMY dia. Saya tahu sebab saya yang hadap jadual hariannya sepanjang dua minggu itu. Sebelum serangan di sekolah, dia dah kena pun sesak dada dekat Muar dalam minggu di kampung. Saya bawa ke Asia tapi Dr Asia tak mention pasal serangan tu sebab mungkin tak teruk. 

Sebelum-sebelum itu, memang Aniq Raheel kerap berkumpul dengan perokok-perokok tegar dekat kampung, cuti Hari Raya jadi ramailah dekat rumah. 99 peratus perokok. Jadi berapa banyak asap dah dia hidu. Kalau saya nampak saya tegur, kalau tak nampak? Tak tahu bila masa dia sama-sama berlonggok dengan perokok, nak halang macam mana dan kalau 24 jam asap rokok luar-dalam rumah, nak halang macam mana?

Akhirnya, keadaan dia jadi terus selepas dua hari naik sekolah. Serangan kedua. Terus bawa hospital dan terus masuk ICU. Lima hari dekat hospital dan macam-macam lab test Dr buat. Sampaikan nak suspect jantung dah. Aniq Raheel tak ada athma. Dr pun pelik. Tapi nasib baik dia ambil vaksin peneumococal jadi kata Dr serangan tu tak teruk. Akhir sekali selepas buat X-Ray paru-paru Dr nampak ada tompok gangguan dan Dr yang diagnosis kebarangkalian besar berpunca dari asap rokok NOKTAH

Sebab dia mudah terkesan, paru-paru dia memang sensatif masa sejak lahi lagi sebab sedikit lama dalam perut mommy masa dekat dewan bersalin. Lagipun selepas Dr soal-jawab pasal history dan sama ada ada bela kucing/merokok dan semua perkara berkaitan, rokok yang paling dekat dengan diagnosis. Jadi on antibiotik hampir enam bulan, ventolin inhalation dan singulair untuk kuatkan paru-paru.

Tapi biasalah,  tak ada siapa pun ambil peduli. Nasihat pun tak makan, tegur pun tak jalan, penghujungnya bertekak kemudian perokok-perokok ini pula suruh kita berserah pada takdir. Barangkali mereka lupa, Allah wujudkan takdir dan qada' qadar itu supaya kita belajar dari musibah 'takdir' itu bukan suruh orang berdepan dengan takdir itu terima takdir. Orang tak beriman je tak terima takdir Allah. Korang yang menjadi punca ada rasa nak berubah? NEVER. Dia hentam kita balik, NOKTAH

Jadi diri sendiri sajalah ambil iktibar dan didik anak-anak supaya benci rokok sebab tak ada satu faedah pun merokok itu. Melalaikan dan pembaziran paling besar. Kedua jauhkan diri dari perokok yang sedap stok sedut rokok hembus asap depan kanak-kanak dan ketiga jangan langsung berkawan dengan perokok.

Kamu zalim perokok, zalim sebab kamu anak kami sakit. Kamu akan cakap, anak kamu okay saja. Ye bersyukurlah sebab anak-anak kamu okay. Jangan sampai hijab doa terbuka untuk aku doakan supaya anak kamu pula kena. 

Kalau nak amik iktibar pun susah, sekurang-kurangnya jauhilah kanak-kanak bila nak merokok. Cari kawasan bukan larangan merokok atau hormatlah sikit manusia keliling ada. Adab mana adab? Kadangkala saya kena jadi biadap sebab kamu tak beradab.


Thursday, 22 March 2018

Buat-buat Lupa

Buat-buat lupa, waima terpahat dalam hati
Buat-buat lupa, padahal melekat dalam fikiran
Buat-buat lupa, kerap air mata bergenang
Buat-buat lupa, sebenarnya tidak pernah.
Dari sehari ke seminggu dan hampir menginjak sebulan
Malah mungkin bertemu tahun demi tahun 
Namun, buat-buat lupa itu tak pernah wujud
Kerana kau selalu ada dalam kenangan
Kau mencipta kenangan antara kita
Mana mungkin boleh buat-buat lupa
Bila senyummu, lirik matamu, tawamu, kata semangatmu, keluh resahmu
Selalu bermain saat aku inginkan.
Tuhan, berikan rahmat Mu kepada dia 
Semoga duka laranya di dunia lenyap
Disimbah cinta Mu yang tak sudah.

A.S

Tuesday, 20 March 2018

Super Women

Menjadi ibu yang bekerja bukan sesuatu yang 'kacang' atau mudah kerana berpikul tanggungjawab diletakkan di atas bahu. Jika hendak bercakap tentang letih, memang letih tetapi kerana niat mahu membantu keluarga dan demi kelangsungan hidup, setiap liku dilalui dengan tabah.Cuma kadangkala, tidak perlu nak minta orang faham apa yang kita lalui setiap saat. TIDAK PERLU.

Sebabnya mudah, tidak semua akan faham. Andainya faham, alhamdulillah. Tetapi bagi yang tidak pernah mengerti, abaikan sebab tak nak stress. Kisah hidup saya tidak sempurna dan mana mungkin untuk kita mencapai kesempurnaan sekiranya kita hanya manusia biasa. Hanya Muhammad Ya Rasulullah saja maksum sifatnya dunia akhirat.

Siapa sangka 2018 adalah tahun ke-10 saya dalam bidang ini. Siapa sangka, saya masih kekal di sini waima ramai sahabat yang sama batch sudah melangkah pergi. Keluar dari bangunan ini dan salah seorangnya adalah kakak paling saya sayang, pergi buat selama-lamanya selepas hampir genap 10 tahun kami di sini.

Walaupun barangkali kita tidak memilih untuk kehidupan ini tetapi kehidupan ini telah pun memilih kita sehingga sampai satu detik, kita mengundur diri, diundurkan atau hingga dijemput Ilahi. Selagi itu, hiduplah dengan percaturan sama ada bahagia mahu pun derita.

Berbalik dengan kisah ibu bekerjaya ini, ia juga ujian dan ujian seumpama ini tentunya Allah berikan kepada hamba yang Dia rasa kuat menempuhinya. Mungkin saja saya salah seorang daripada penerima ujian Pencipta. Saya tidak kata saya kuat tetapi saya perlu kuat kerana kuat perlu ada untuk hidup.

Keletihan tahap maksima kadang-kadang membuatkan diri selalu tertekan. Pendekatan yang saya ambil, lupakan pekerjaan sebaik saja kerja yang diamanahkan selesai dan pulang saja ke rumah tatkala tiada lagi kerja yang perlu dibuat di pejabat. Sekurang-kurangnya, niat saya mahu berjemaah dengan suami dan anak-anak, Maghrib ini. Nampak poyokan? Tetapi dengan cara itu, Allah selalu sediakan lorong untuk mempermudahkan urusan saya. Walaupun akhirnya, sampai rumah pun Maghrib dah lepas. Yang penting nawaitu.Ya, nawaitu. Nawaitu yang baik dah dapat pahala, jika diteruskan berganda ganjaran. 

Masa 24 jam itu diikutkan tidak banyak mana. hanya 12 jam siang dan hanya waktu itu saja untuk saya sebagai ibu dan pekerja selesaikan tanggungjawab harian. Tak mahu hilang kerja dan dari satu sudut tak mahu hilang masa dengan anak-anak terutama yang masih kecil. Tanpa sedar mereka sebenarnya perlukan perhatian ibu-bapa. AMAT PERLU NOKTAH

Ye, bersyukurlah kerana punyai masa 24 jam itu. Gunalah sebaiknya. Tepuk dada tanya hati. Amalan apa yang kita bawa. Kalau kebanyakan sektor kerajaan dan swasta melayangkan kata-kata amalan terbaik industri, jadi kita sebagai manusia pun perlu buat benda sama demi kesejahteraan diri dan keluarga serta kerjaya. InshaaAllah.


Super mommy,
A.S

Friday, 16 March 2018

Rindu


Rindu yang degil
Acapkali terbit
Tanpa dipanggil
Datang dalam mimpi, hati
dan perasaan.
Rindu yang degil
Setia disisi
Walau cuba jauh
Tetap akan ada 
memukau hati.
Rindu yang degil 
Tersulam dalam persahabatan 
Sebati dalam jiwa 
Tidak akan pudar
walau ditolak pergi.
Rindu yang degil
Terima kasih kerana ada
Hadir menemani
diri yang sepi.

A.S

Wednesday, 14 March 2018

Fall In Love



Before you can grow up, you must fall in love 3 times.
Once you must fall in love with your best friend, ruining your friendship forever. This will teach you who your true friends are, and the fine line between friendship and more.
Once you must fall in love with someone you believe to be perfect.You will learn that no one is perfect, and that you should never be treated as any less than you deserve.
And once you must fall in love with someone that is exactly like you.This will teach you about who you are, and who you want to be.
And when you are through with all that, you learn that the people who care about you the most are the ones that you hurt, and the ones that hurt you are the ones that you needed the most.
But most of all, you learn that love is only a concept and is not something that can be defined; it is different to each person that experiences it. And you will learn to respect each and every person on this earth, knowing that everyone only wants to be loved.
~ Unknown

Tahun ketiga Akif Raheel

Akif Raheel semakin membesar. Barangkali dia adalah putera bongsu mommy dan daddy. Genetik pun dah habis bila sampai giliran Akif ni. Muka pun dah lebih kepada mommy, cerah sikit tak ada dah rupa anak India. Handsome sama macam abang walaupun duduk sebelah orang ingat mereka bukan adik-beradik.

Menarik tentang Akif ni dia sayang dekat semua orang. Sayang sentiasa sama macam Ruhee. Dan dia paling lama minum susu mommy. Makanya dia memang manja mommy dan sangat manja. Perangai pun dah sama, kata daddy.

Sekejap je membesar anak-anak ni. Tahun ini sudah pun tahun ketiga untuk Akif. Mei pun tak lama lagi. No more baby laaa Akif. Dah jadi big baby. Still my baby. Banyak perkara yang Akif dah mampu buat sendiri dan tak nak mommy tolong. Nak pakai baju sendiri, nak makan sendiri, buka tv sendiri, pilih baju sendiri dan semualah.

Dari satu dua perkataan, Akif sudah pandai bina ayat. Membebel saja. Pandai ajak kakak main, abang bergaduh dan pandai ajak mommy borak. Alahai anak, cepat masa berlalu. Macam tu saja. Dalam tak sedar sudah pun pandai menyiarap, merangkak, berjalan dan kini berlari.

Akif, kena selalu ingat pesan mommy supaya sentiasa rendah diri, pandang bumi yang dipijak dan curahkan kasih-sayang yang ada. Paling penting baik Akif, Aniq dan Ruhee, sentiasa amalkan muafakat dan berkasih-sayang antara kalian. Ikatan adik-beradik kena selalu dijaga rapi supaya ia kekal indah sampai syurga.

Paling penting, mommy yang garang dan gangster ni selalu sayang korang sampai bila-bila.

hugs,
mommy

Monday, 12 March 2018

Buat sahabat



Sahabat, 
Baru kelmarin kurasa pelukanmu
Baru kelmarin kudengar merdu suaramu
Dan hari ini,
Semua itu hilang tanpa pintaku.
Sahabat,
Sungguhnya kau anugerah terindah
Ciptaan Allah untukku dan sahabatmu yang lain
Kaulah sahabat, kaulah kakak dan kaulah adik
Untuk selamanya.
Takkan ada lagi sahabat semulia hatimu
Takkan ada lagi sahabat seindah pekertimu
Takkan ada lagi sahabat secantik senyummu
Yang bisa padamkan resah
Yang bisa padamkan nestapa
Yang bisa terbitkan rasa bahagia sentiasa.
Sahabat,
Pergimu selamanya
Yang tidak akan kembali
Kerana kau kini kembali kepada Penciptamu
Itu janjimu dengan Tuhan kita.
Kami redha sahabat
Agar kau tidak lagi sakit
Agar kau tidak lagi perit
Agar kau tidak lagi lelah
Menahan rasa terpendam
Dari bengap duniawi.
Sahabat,
Tiada lagi kidungmu
Yang tinggal hanya rentetan memori
Antara kau, aku, dia dan kita
Buat kami bualkan bila rindu
Buat kami hiburkan bila lara.
Sahabat,
Bertemankan doa kutitipkan buatmu
Semoga kau selalu bahagia gembira
Bersama kekasih-kekasih Allah
Di rumah baharumu
Dialam sana.
Bennie Zie Fauzi
21.4.76-7.3.18
Alfatihah



ROKOK